Facebook
Aktualny numer

Najlepszy tygodnik i portal społeczno-kulturalny w Rudzie Śląskiej

Zapasy i muzyka? Niezwykła klasa w SP nr 41 

22-04-2021, 13:01 Agnieszka Lewko

Klasa sportowa o profilu zapaśniczym w Szkole Podstawowej nr 41 im. Gwarków Rudzkich w Rudzie Śląskiej działa już od wielu lat. Właśnie trwają zapisy. Nowością od kolejnego roku szkolnego będzie m.in. wprowadzenie elementów muzycznych do edukacji młodych sportowców. O fenomenie tego kierunku opowiadają nauczyciele SP nr 41 – Elżbieta Garmulewicz oraz Andrzej Żydek.

– W tym roku nie będzie to taka sama klasa zapaśnicza jak do tej pory. Na czym polega różnica? 
– Elżbieta Garmulewicz: Tym razem czwarta klasa sportowa w naszej szkole będzie szczególna, bo będzie wszechstronnie rozwijała młodych sportowców. Zapasy mają stanowić podstawę, więc należy przypomnieć sobie, jakie korzyści płyną z uprawiania tego sportu. Zapasy to sport ogólnorozwojowy. Stawiamy przede wszystkim na harmonijny rozwój dziecka. Szkolenie polega na stopniowym wprowadzeniu do zajęć gier, zabaw ruchowych oraz elementów zapasów także w formach zabaw. Zajęcia są bardzo atrakcyjne i urozmaicone. Zapasy uczą pracowitości, rozwagi, panowania nad emocjami i są podstawą samoobrony. Dają pewność siebie oraz uczą aktywnego i zdrowego trybu życia. Warto dodać, że w Rudzie Śląskiej mamy imponujące środowisko zapaśnicze. Uczniowie mogą spotykać na treningach mistrzów Polski i Europy, a trenerzy są osobowościami znanymi i cenionymi w środowisku polskiego sportu. 

– Skąd w ogóle pomysł na utworzenie klasy o takim profilu? 
– E.G.: Pomysł ten kiełkował w naszych głowach przez kilka ostatnich lat. Zaobserwowaliśmy, że aktywni uczniowie nie chcą ograniczać się do jednej pasji. Są chętni do tego, aby podejmować się nowych wyzwań oraz rozwijać swoje zainteresowania. Na zajęciach dodatkowych, np. warsztatach czy pokazach, prezentowaliśmy uczniom własne pasje, co zawsze spotykało się z uznaniem z ich strony oraz podejmowaniem nowych aktywności. Dzięki temu uczniowie różnych klas SP nr 41 m.in. próbują grać, śpiewać, kręcą i montują filmy. Postanowiliśmy wykorzystać kadry oraz zaplecze szkoły do stworzenia warunków wszechstronnego rozwoju. 

– No właśnie. W spocie promującym klasę sportową o profilu zapaśniczym jest mowa o nowoczesnej edukacji. Na czym ona będzie polegać? 
– Andrzej Żydek: Jako nauczyciele stale się dokształcamy – m.in. uczestniczymy w programie Erasmus+. Chcemy wychodzić naprzeciw potrzebom młodych ludzi, angażując ich różne zdolności i talenty w proces dydaktyczny. Przede wszystkim chcemy, aby szkoła była miejscem przyjaznym, w którym zdobywa się kompetencje decydujące o dalszym życiu. Aby to osiągnąć, na lekcjach wprowadzamy żonglerkę, elementy szybkiego czytania oraz techniki pamięciowe. Pracujemy przy użyciu nowoczesnych metod oraz narzędzi np. metodą projektu – kręcimy filmy, rysujemy komiksy, robimy gry dydaktyczne itp. Kształcimy również kompetencje cyfrowe – pokazujemy dzieciom, że telefon czy komputer pomagają w zdobywaniu wiedzy. Angażujemy uczniów w akcje społeczne, dzięki czemu stają się oni aktywnymi członkami społeczeństwa. Nasi uczniowie jeżdżą też na basen, chodzą na lodowisko, uczą się jeździć na rolkach. Uprawiają również najpopularniejsze dyscypliny m.in. koszykówkę, siatkówkę czy piłkę nożną. 

– Muzyka to kolejna pasja, na którą w tym roku będzie kładziony nacisk. Co to oznacza? 
– A.Ż.: W pracowni muzycznej w naszej szkole jest wiele ciekawych instrumentów. Mamy trzydzieści bębnów z całego świata, gitary oraz bas. Podczas zajęć muzyki planujemy naukę gry na tych instrumentach, ale nie tylko. Mamy kilka opcji, których nie ma w innych szkołach, czyli na przykład naukę gry na ukulele. Ponadto dla dzieci, które już grają, a chcących rozwinąć swoją pasję, mamy zespół country oraz pracownię muzyki rockowej, gdzie udostępniamy uczniom trzy perkusje oraz gitary elektryczne, na których można grać w ramach zajęć pozalekcyjnych. Oczywiście proces umuzykalniania będzie rozłożony na wszystkie lata nauki w klasach 4-8, dzięki czemu uczniowie będą mogli korzystać z różnych opcji. 

– Jak w praktyce będzie wyglądał plan lekcji ucznia takiej klasy? 
– A.Ż.: Plan lekcji ucznia klasy sportowej to, oprócz klasycznych przedmiotów, dziesięć godzin zajęć sportowych tygodniowo. Pasje muzyczne uczniowie będą rozwijać na lekcjach muzyki i na zajęciach pozalekcyjnych, dzięki czemu plan nie będzie przeładowany. Uczniowie za darmo mogą uczestniczyć w różnorodnych zajęciach, które odbywają się w jednym miejscu (przed lekcjami lub po lekcjach) i prowadzone są przez nauczyciela, którego znają ze szkoły, a rodzice nie muszą tracić czasu na dowóz dziecka do innych instytucji. Korzyści jest wiele, ale można je zamknąć w określeniu „wszechstronny rozwój”. 

– Proszę jeszcze powiedzieć, kto może się zapisać do klasy sportowo-muzycznej? 
– A.Ż.: Klasa jest przeznaczona dla wszystkich chętnych uczniów klas trzecich. Zarówno uczniów naszej szkoły, jak i tych spoza rejonu. Aby dołączyć do klasy sportowej, należy złożyć podanie dostępne na stronie internetowej szkoły oraz przejść test sprawnościowy. 

– Dziękuję za rozmowę.

(Zdjęcie: Szkoła Podstawowa nr 41 w Rudzie Śląskiej)


Komentarze