Facebook
Aktualny numer

Najlepszy tygodnik i portal społeczno-kulturalny
w Rudzie Śląskiej

Zalegający problem

03-06-2014, 11:58 Sandra Hajduk

Chociaż nowy system odbioru odpadów obowiązuje już od ponad dziesięciu miesięcy, to wciąż zdarzają się usterki w jego funkcjonowaniu. Z jedną z nich mierzą się mieszkańcy bloku przy ulicy Magnolii 12-14 w Rudzie Śląskiej-Rudzie, skąd przez jakiś czas nie były odbierane odpady.


– Mieszkam w bloku przy ulicy Magnolii i z przykrością muszę stwierdzić, że firma odbierająca odpady z naszego rejonu nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań wobec mieszkańców. Przez dłuższy czas odpady z naszych śmietników nie zostały odebrane. Kosze przepełniły się, a śmieci, które już się w nich nie mieściły, porozrzucane były wokół śmietnika. To jest skandal i ten problem powinno się jakoś rozwiązać – mówiła dzwoniąc do redakcji pani Krystyna.


Od 1 lipca 2013 r. odpady komunalne z poszczególnych posesji odbiera firma wyłoniona w drodze przetargu przez gminę. Rejon ulicy Magnolii obsługuje firma Tonsmeier Południe Sp. z o.o. z siedzibą w Rudzie Śląskiej przy ul. Kokotek 33. Pracę przedsiębiorstwa monitoruje jednak Urząd Miasta, który jest zleceniodawcą usługi. To właśnie do rudzkiego magistratu zwróciliśmy się z prośbą o sprawdzenie sytuacji.


– Od początku 2014 roku mieszkańcy interweniowali w sprawie tego placyku gospodarczego dwa razy (3 lutego oraz 25 kwietnia). Interwencje te w dniu ich zgłoszenia zostały przekazane przedsiębiorcy. W ramach kontrolowania przedsiębiorcy z wykonywania zgłoszonych interwencji stwierdzono podczas wizji w terenie w dniach 4 lutego i 29 kwietnia, że zalegające odpady zostały wywiezione – wyjaśnia Ewa Wyciślik, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta w Rudzie Śląskiej. – Zgodnie z Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Ruda Śląska, odpady komunalne powstałe na nieruchomościach wielorodzinnych odbierane są z następującą częstotliwością: odpady zmieszane – dwa razy w tygodniu, odpady segregowane – jeden raz w tygodniu, odpady wielkogabarytowe – jeden raz w tygodniu – dodaje.


Ich zaleganie na placyku gospodarczym, jak wytłumaczyła nam Ewa Wyciślik, może być spowodowane zbyt małą liczbę kontenerów.


– Minimalną pojemność pojemników na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne na terenie nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy, należy dostosować do ilości wytwarzanych odpadów, którą ustala się na podstawie liczby osób zamieszkujących na danej nieruchomości oraz częstotliwości odbioru odpadów opisanej w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Ruda Śląska. W przypadku, gdy przy zachowaniu ww. częstotliwości odbierania odpadów komunalnych odpady zalegają wokół pojemników, właściciel nieruchomości winien złożyć w Urzędzie Miasta wniosek o doposażenie placyku gospodarczego w dodatkowe kontenery do gromadzenia odpadów komunalnych – tłumaczy Ewa Wyciślik. – Wszystkie interwencje mieszkańców przekazywane są przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne na terenie miasta Ruda Śląska jeszcze w dniu ich zgłoszenia – zaznacza.


Komentarze