Walka z azbestem trwa. Najważniejszy etap za nami !
18-05-2015, 13:00 Magdalena Szewczyk
Jak podaje jeden z serwisów samorządowych w 2002 r. szacowano, że w Polsce znajduje się 15,5 mln ton wyrobów azbestowych. Od dwóch lat prowadzony jest obowiązkowy rejestr, który zakłada, że każda gmina musi zweryfikować z jaką ilością azbestu ma do czynienia i dane te przekazać do tzw. Bazy azbestowej. Czy Rudzie Śląskiej uda się pozbyć tego reliktu przeszłości do 2032 r.?
- Powiatowy program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie miasta Ruda Śląska był uchwalony w listopadzie 2007 roku, i realizowany w latach 2008 -2010, po wstępnie przeprowadzonej inwentaryzacji. W jej wyniku stwierdzono, że na dzień 30 czerwca 2007 r. wykorzystywanych było łącznie 246.825 m kwadratowych płyt azbestowo-cementowych, których masa wynosiła 2.713,6 t. Podstawowym celem tego właśnie programu było doprowadzenie do sukcesywnego usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Rudy Śląskiej i wyeliminowanie negatywnego ich oddziaływania na zdrowie ludzi i środowisko – o działaniach podjętych w celu walki z azbestem mówi Adam Nowak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta.
Miasto robi co może, by pozbyć się tego materiału. Jednak nie może ingerować we wszystkie sfery:
- Usuwanie wyrobów zawierających azbest z budynków jednorodzinnych przez osoby fizyczne oraz z zabudowy wielorodzinnej przez wspólnoty mieszkaniowe i spółdzielnie mieszkaniowe na terenie miasta realizowane było samodzielnie. Osoby prawne posiadały możliwość dofinansowania do usuwania azbestu z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach – dodaje rzecznik.
Jak się dowiedzieliśmy, w obecnym stanie prawnym nie ma przepisów nakazujących gminom uchwalania planów gospodarowania odpadami oraz programów usuwania azbestu. Taki obowiązek ciąży tylko na poziomie krajowym i wojewódzkim. W powinnościach gminy natomiast leży wprowadzanie danych dotyczących wyrobów zawierających azbest wykorzystywanych przez osoby fizyczne bezpośrednio do bazy azbestowej administrowanej przez ministra właściwego do spraw gospodarki.
Okazuje się jednak, że w Rudzie Śląskiej sytuacja ma się nie najgorzej:
- Użytkownicy, bądź zarządcy nieruchomości, na których azbest jest zastosowany, zobowiązani są do przeprowadzania okresowej kontroli jego stanu technicznego. Pilnie usunięte lub zabezpieczone muszą zostać wyroby znajdujące się w złym stanie technicznym (I stopień pilności), czyli mogące uwalniać do środowiska włókna azbestowe. Azbest w dobrym stanie technicznym (II i III stopień pilności) może być wykorzystywany do 31.12.2032 r.- tłumaczy Adam Nowak.
Zgodnie z posiadanymi informacjami na chwilę obecną na terenie miasta nie ma już azbestu w złym stanie technicznym - wyroby te zostały usunięte lub zabezpieczone.
Komentarze