Torowisko do remontu!
14-08-2019, 08:50 Joanna Oreł
Ogłoszony został przetarg na modernizację prawie trzykilometrowego odcinka torowiska, które biegnie wzdłuż ulicy Karola Goduli. W ramach prac przebudowane zostaną tory od Chebzia do Bytomia, a przypomnijmy, że był to jeden z warunków, jakie władze miasta postawiły spółce Tramwaje Śląskie, by linia nr 9, która kursuje tą trasą, nie została zawieszona.
Modernizacja prowadzona będzie na odcinku (2,9 km) od mostu kolejowego w Chebziu do granicy z Bytomiem. – Generalnie można powiedzieć, że zakres prac obejmie usunięcie starej infrastruktury i wybudowanie zupełnie nowego torowiska wraz z całą infrastrukturą okołotorową – zapowiada Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Przebudowa rozpocznie się m.in. od rozebrania torowiska i nawierzchni torowej oraz demontażu konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej. Następnie wykonana zostanie przebudowa układu torowego, a konkretnie – wymiana podbudowy torowiska i nawierzchni torowej, odwodnienie terenu, montaż zwrotnic, korekta torów oraz budowa peronów tramwajowych. W pozostałych etapach modernizacji przebudowana zostanie sieć trakcyjna oraz tzw. uzbrojenie podziemne. – Torowisko tramwajowe na większości zakresu zaprojektowano w konstrukcji klasycznej, podsypkowej z szyną na podkładach strunobetonowych z przytwierdzeniem sprężystym i ochroną wibroizolacyjną. Torowisko bezpodsypkowe (w prefabrykowanych płytach betonowych z ciągłym sprężystym mocowaniem szyny masami poliuretanowymi) zaprojektowano na skrzyżowaniach torowiska z drogami, przejściach dla pieszych oraz na odcinkach, gdzie torowisko przebiega w przekroju poprzecznym jezdni. Co istotne, na modernizowanym fragmencie powstanie jedna dodatkowa mijanka – przy przystanku Młyn Szombierski – mówi Andrzej Zowada.
Na razie jednak nie wiadomo, kiedy dokładnie rozpoczną się prace. Otwarcie ofert w przetargu zaplanowano na 2 września. Następnie będą one analizowane przez komisję przetargową. – Zwykle procedura przetargowa trwa w sumie ok. 3 miesięcy, ale ulega wydłużeniu w przypadku odwołań oferentów do Krajowej Izby Odwoławczej. Jeśli takich odwołań nie będzie i cała procedura przebiegnie sprawnie, w okolicy października/listopada będzie można podpisać umowę z wybranym wykonawcą, który będzie mógł rozpocząć proces budowlany. Zapisy umowy stanowią, iż od dnia podpisania umowy wykonawca będzie miał 12 miesięcy na realizację prac budowlanych – tłumaczy Zowada.
Z racji tego, że linia wzdłuż ulicy Goduli jest jednotorowa, w czasie modernizacji zostanie zawieszone kursowanie tramwaju nr 9. – Organizacja ruchu na pewno będzie opierać się na autobusowej komunikacji zastępczej, ale szczegółowe rozwiązanie przygotowane zostanie w stosownym momencie. Jest jeszcze zbyt wcześnie, by mówić o konkretach, jednak zapewniam, że nie pozostawimy pasażerów bez komunikacji zastępczej – obiecuje rzecznik Tramwajów Śląskich.
Co ważne, okazuje się, że spółka ma w planach także modernizację pozostałych fragmentów torowiska w Rudzie Śląskiej, po którym kursuje „dziewiątka”. Jeszcze w sierpniu ma zostać ogłoszony przetarg na wyłonienie projektanta, który ma stworzyć plan linii dwutorowej na odcinku od pętli tramwajowej w Chebziu do przystanku na Kaufhausie. – Wstępnie szacujemy, że proces projektowy potrwać może około 1,5 roku od podpisania umowy – mówi Andrzej Zowada. – Myślę, że istotne dla mieszkańców Rudy Śląskiej, pasażerów linii nr 9, jest także to, iż jeszcze w sierpniu ogłosimy przetarg na wyłonienie wykonawcy dla zadania po stronie Bytomia, wzdłuż ul. Frycza Modrzewskiego. Obejmie on odcinek od granicy z Rudą Śląską do przystanku Szombierki Kościół. Dzięki temu prace będą realizowane w jednym czasie, przy jednym zawieszeniu kursowania linii nr 9 – podsumowuje.
Leni234 napisał(a):
Co to da ,ze dobuduje sie drugi tor od Petli Chebzie do Kaufhausu.Dalej w kierunku Chorzowa system jednotorowy jest dalej skomplikowany,bo odleglosci pomiedzy mijankami sa zbyt odlegle.Przeciez mozna by bylo dobudowac drugi tor przy chodniku ulicy Niedurnego-biorac kierunek od Petli po prawej stronie przez caly przebieg ul.Niedurnego w Nowym Bytomiu,az do ulicy Grochowskiej.samochody bylyby wspolnie z tramwajami na jednym pasie ruchu.Przystanek przy Urzedzie Miasta bylby o wiele bezpieczniejszy dla pasazerow,bo wtedy nie musieliby przechodzic przez cala szerokosc jezdni,korzystajac z przejazdu tramwajem w kierunku Bykowiny,Swietochlowic czy Chorzowa.No,ale coz przeciez Tramwaje Slaskie maja FACHOWCOW,ktorzy mysla jeszcze kategoriami z poczatkow XIX wieku ,kiedy tramwaje zaczely kursowac po Slasku.
Typowy Rudzianin napisał(a):
Świetna wiadomość dodatkowo bardzo cieszy wydłużanie odcinków dwutorowych. Na dzień dzisiejszy nie ma takiej ilości pieniędzy żeby 9 była w 100% dwutorowa (na przykład bardzo kosztowne byłoby poszerzenie nasypu pomiędzy Chebziem i Godulą) ale kto wie co przyniosą kolejne 10 lub 20 lat. Generalnie na dzień dzisiejszy trzeba wydłużać odcinki dwutorowe tam gdzie to jest stosunkowo łatwe a w dalszej przyszłości będzie można się pokusić o dobudowę drugiego toru tam gdzie będzie to trudniejsze do wykonania.
Komentarze