Rewolucja na dworcach. Remont za remontem. Czas na Rudę
04-03-2015, 10:22 Joanna Oreł
Najpierw peron, a teraz także i budynek dworca w Rudzie zostanie wyremontowany. PKP planuje kompleksową rewitalizację obiektu. Komfortowe stanie się nie tylko oczekiwanie na pociągi, ale również i sama podróż. Bowiem niedawno zakończyła się przebudowa 14-kilometrowego odcinka torowiska. A na tym nie koniec.
W styczniu tego roku PKP przeprowadziło przetarg na remont budynku dworca w Rudzie, którego stan od dawna wołał o pomstę do nieba. – Zakres prac obejmuje między innymi czyszczenie elewacji, uzupełnianie tynków i gzymsów, wymianę części okien i drzwi, odnowienie wnętrza dworca, naprawę dachu, instalację monitoringu i systemu nagłośnienia oraz uporządkowanie terenu wokół dworca – wylicza Katarzyna Grzduk z biura prasowego PKP. – Zmodernizowany dworzec będzie bardziej funkcjonalny i bezpieczniejszy – zapewnia Grzduk.
Ponadto ściany budynku zostaną zabezpieczone przed graffiti, a drzwi wejściowe będą działały automatycznie. Remont potrwa przez ok. trzy miesiące. Jednak – według PKP – nie będzie się on wiązał z większymi utrudnieniami dla pasażerów. – Budynek nie będzie wyłączony z eksploatacji, a prace będą prowadzone tak, aby w jak najmniejszym stopniu utrudniać komunikację pasażerską – podkreśla Grzduk.
Inwestycja jest kontynuacją ubiegłorocznych remontów peronów w Rudzie oraz w Chebziu. Ponadto w tym czasie zmodernizowano tory na odcinku pomiędzy Chorzowem-Batorym a Gliwicami w kierunku Katowic, dzięki czemu prędkość pociągów zwiększyła się z 60 km do 100 km na godzinę, a podróż zajmuje mniej czasu.
– Na odcinku Ruda Śląska-Chebzie – Ruda Śląska – Zabrze zostały zakończone wszystkie prace związane z wymianą torów (ok. 14 km torów) oraz kompleksową wymianą sieci trakcyjnej – wyjaśnia Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK. – Jednocześnie informuję, że trwa procedura przetargowa na wybór wykonawcy na rewitalizację ostatniego odcinka Katowice – Chorzów Batory na tej linii kolejowej. Wstępny termin zakończenia tych prac Polskie Linie Kolejowe planują na listopad rok 2015 – zapowiada.
Co w tym czasie dzieje się na dworcu w Chebziu? – W roku 2013, na zlecenie miasta, opracowany został projekt rewitalizacji budynku dworca, obejmujący swoim zakresem zarówno roboty remontowe jak i adaptacyjne umożliwiające częściową zmianę funkcji i zapewnienie jego użytkowania, tym samym bieżącego dopilnowania – przypomina Piotr Janik, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta w Rudzie Śląskiej.
– Ponieważ koszt wszystkich robót, według kosztorysu inwestorskiego, wynosi ok. 4,5 mln zł, miasto podjęło się próby realizacji tegoż przedsięwzięcia w ramach funduszu norweskiego. Niestety wniosek znalazł się jedynie na liście rezerwowej. Należy przy tym zwrócić uwagę, że do tej pory obiekt jest nadal własnością kolei (miasto jest dzierżawcą – przyp. red.). Trwają procedury umożliwiające jego wykupienie – dodaje Janik.
Przez ostatnie dwa lata miasto wydało na remont dworca w Chebziu prawie 40 tys. zł. W ramach prac naprawiono schody i drewnianą balustradę. Zainstalowano także monitoring. – Chcielibyśmy, aby obiekt wrócił na Szlak Zabytków Techniki, dlatego staramy się odzyskać dworzec od kolei oraz aplikujemy o środki finansowe z programów zewnętrznych – mówi Adam Nowak, rzecznik prasowy rudzkiego magistratu.
Komentarze