Pasażer też ma prawa!
08-12-2014, 12:49 Dominika Kubizna
Z racji napływających do nas pytań dotyczących działania rudzkiej komunikacji, planach wprowadzenia darmowej, postanowiliśmy porozmawiać na ten temat z osobą najlepiej znającą to zagadnienie, czyli Andrzejem Nowakiem. Pełnomocnikiem Prezydenta ds. Transportu Zbiorowego:
- Komunikacja w Rudzie Śląskiej to wciąż temat-rzeka. Ostatnio obiegły nas wiadomości o przygotowywaniu się naszego miasta do wdrażania darmowej komunikacji. Jakie jest Pańskie zdanie na ten temat?
- Jestem zagorzałym zwolennikiem wprowadzenia na terenie Rudy Śląskiej wewnątrzmiejskiej darmowej komunikacji autobusowej. Uważam, że jest to koncepcja, którą można z powodzeniem zrealizować. Mamy już za sobą wstępne rozmowy z organizatorem transportu zbiorowego czyli KZG GOP-emi, entuzjastycznie nastawionego do tego projektu. Warto jednak zaznaczyć, że dopiero podczas wygasania obowiązujących dotychczas umów z przewoźnikami będzie można podjąć konkretne działania umożliwiające mieszkańcom korzystanie z bezpłatnych przejazdów.
- Słyszałam też o pomyśle utworzenia Centrum Przesiadkowego na terenie Chebzia. Jak ono miałoby wyglądać i dlaczego akurat ta dzielnica została wybrana pod tę inwestycję?
- Myślę, że stworzenie w Chebziu swoistej „bazy komunikacyjnej” to szansa ożywienia tej dzielnicy oraz pokazania mieszkańcom, że każda z dzielnic Rudy Śląskiej ma swój potencjał, który należy wykorzystywać. Niewątpliwym atutem Chebzia jest jego położenie w sąsiedztwie Drogowej Trasy Średnicowej oraz dworca kolejowego, co czyni go bardzo dobrym miejscem na taką inwestycję. Celem Centrum Przesiadkowego jest zaoferowanie w jednym punkcie możliwości skorzystania z komunikacji autobusowej, tramwajowej i kolejowej. Dla osób, dla których Ruda Śląska stanowi tylko jedno z wielu miast, przez które się przemieszczają, w drodze na północ czy południe naszego województwa, będzie to wyraźne udogodnienie. Jak na razie północna część naszego miasta, m.in. Godula nie jest skomunikowana autobusowo z Katowicami, a według mnie tak nie powinno być. Planowana przebudowa pętli w Chebziu, pozwoli stać się jej nowoczesnym miejscem na miarę XXI wieku. Uporządkowany zostanie system komunikacji autobusowo – tramwajowej, zlikwidowane zostaną tzw. „dzikie ciągi pieszych”, które stwarzają zagrożenie i donikąd nie prowadzą, powstanie nowoczesne oświetlenie. Planowane jest również otwarcie punktu gastronomicznego, czy handlowo-usługowego. Zapewniam, że nie tylko wizerunkowo ta część naszego miasta przejdzie swoistą metamorfozę. W ciągu najbliższych 4 lat będziemy się mogli o tym przekonać.
- Wróćmy jednak do teraźniejszości. Jaki obecnie pasażer ma wpływ na funkcjonowanie komunikacji, na notoryczne spóźnianie się czy wcześniejsze odjazdy niektórych linii, na niewłaściwe zachowanie kierowców oraz pozostałych podróżnych?
- Częstą przyczyną opóźnień autobusów są korki, którym ze względu na liczne remonty, czy modernizacje dróg czasem trudno zaradzić. Pasażer ma jednak wpływ na to co dzieje się w autobusie, począwszy od zachowania się kierowcy, a skończywszy na szeroko rozumianemu porządku panującemu w pojeździe. Pierwszą osobą, do której kierujemy jakieś zastrzeżenia towarzyszące podróży jest kierowca. Każdy z nich identyfikowany jest odpowiednim numerem (tzw. nr służbowym), który warto zapisać, jeśli zachowanie kierującego budzi nasze zastrzeżenia i zgłosić się z tym na przykład do mnie. Jestem do dyspozycji w biurze nr 117 (I-sze piętro budynku Urzędu Miasta). Ze względów organizacyjnych osoby zainteresowane spotkaniem ze mną zachęcam do wcześniejszego kontaktu telefonicznego, pod numerem (32) 244 90 00, wew. 1170 celem ustalenia konkretnego terminu lub skierowania wiadomości e-mail na adres anowak@ruda-sl.pl. Zachęcam jednak: REAGUJMY! NIE BĄDŹMY OBOJĘTNI!
- W naszym mieście mamy również do czynienia z pewnymi absurdami komunikacyjnymi, np. godziny kursu linii 39 i 146 z Rudy 1 w stronę Nowego Bytomia często się na siebie nakładają, mimo że trasy tych linii są na bardzo długim odcinku takie same. Z kolei szybki autobus nr 230 jeździ tylko do godziny 16. Jakie są szanse na to by to zmienić?
- Jestem w stałym kontakcie z Rzeczniczką KZK GOP-u, do której kieruję wielokrotnie wiadomości w sprawach interwencji, czy zgłoszeń. Przewoźnik tłumaczy, że rozkłady jazdy są dostosowywane do tzw. badań napełnień prowadzonych w autobusach. Nie zawsze wykazują one potrzeby zmian. Ja uważam inaczej, więc będę dążył do tego by takie nastąpiły i były dostrzegalne przez mieszkańców.
- Mieszkańcy pytają o możliwość remontów rudzkich torowisk oraz o powrót linii nr 18?
- Temat funkcjonowania komunikacji tramwajowej na terenie miasta Ruda Śląska jest dla mnie tematem bardzo ważnym. Nie ulega wątpliwości, że to co na tę chwilę oferuje nam KZK GOP, a dokładniej spółka TRAMWAJE ŚLĄSKIE jest nie do przyjęcia. W swoich planach nadmieniają o remontach „naszych” torowisk, jednakże nie podają szczegółowych terminów ich przeprowadzenia. Podobnie jest z linią nr „T-18”: ma ona wrócić, dokładnie nie wiadomo jednak kiedy. Z ostatnich informacji, które otrzymałem z KZK GOP wynika, że od stycznia 2015 r. linia „T-18” powróci na swą trasę, czyli: Ruda Śląska–Bytom-Ruda Śląska.
Rozmawiała: Dominika Kubizna
Niespodzianka napisał(a):
Osiemnastka wraca już od 13 grudnia :)
Komentarze