Od stycznia jeździmy po nowemu
05-01-2018, 11:09 Joanna Oreł
Wspólne bilety jednorazowe dla całej metropolii oraz dłuższy czas ich obowiązywania, bezpłatne bilety dla dzieci i młodzieży do 16. roku życia to tylko niektóre ze zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, które weszły w życie od nowego roku. Władze Rudy Śląskiej, które postulowały bezpłatną komunikację dla dzieci i młodzieży, są zadowolone z wprowadzonych rozwiązań, ale czują niedosyt.
Nowa taryfa obowiązuje w 41 miejscowościach GZM, w tym także w naszym mieście. Obecnie funkcjonuje jeden, wspólny bilet jednorazowy (krótkookresowy) dla pasażerów KZK GOP, MZKP Tarnowskiego Góry i MZK Tychy, a to oznacza, że pasażerowie w niego mogą korzystać zarówno z autobusów, tramwajów, jak i trolejbusów. Nie zmienią się także ceny biletów i choć wprowadzono ich nowy wzór, stare bilety dalej są ważne i obowiązują w ramach całej metropolii na nowych zasadach. Cennik nie wprowadza wprawdzie żadnych zmian w kosztach dla osób, korzystających z usług KZK GOP czy MZKP. Natomiast dla pasażerów MZK ceny wzrosły od 20 do 40 groszy. Co w zamian? Wydłużony został czas obowiązywania biletów jednorazowych: do 20 minut (było do 15), do 40 minut (było do 30 minut) oraz do 90 minut (było do godziny).
Co ważne – niższe są ceny biletów jednorazowych kupowanych na kartę ŚKUP lub poprzez aplikację. Bardzo ważną zmianą jest także wprowadzenie bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży. Dotyczy to osób do 16. roku życia, które mieszkają na terenie metropolii. Uprawnienie te jest jednak nieco rozszerzone. Chodzi o zapis, mówiący o tym, że młodzież, która urodziła się od 1 stycznia do 30 września, z bezpłatnych przejazdów może korzystać do końca ważności ich legitymacji szkolnej, czyli do 30 września. Oznacza to, że jeśli ktoś urodził się np. 15 lutego, za darmo będzie może jeździć do 30 września. Z kolei 16-latkowie, którzy urodzili się po 30 września, również mogą dłużej korzystać z bezpłatnych przejazdów niż jedynie do końca roku szkolnego, w którym rocznikowo osiągną wiek graniczny. W ich przypadku będzie to możliwe do dnia ich szesnastych urodzin. Jeśli zatem ktoś urodził 15 listopada, może jeździć bezpłatnie do 15 listopada, a nie tylko do 30 września.
Z uprawnienia do bezpłatnych przejazdów dzieci i młodzież mogą korzystać na podstawie ulgi zakodowanej na karcie ŚKUP lub na podstawie legitymacji szkolnej (docelowo ma być one zakodowane wyłącznie na karcie ŚKUP). Uprawnienie może być zakodowane w Punkcie Obsługi Klienta lub Punkcie Obsługi Pasażera. Dodajmy, że każde dziecko, które będzie posiadało uprawnienia, ma obowiązek odbijania karty w pojazdach komunikacji publicznej. Na razie jednak obowiązuje okres przejściowy – do końca marca uczniowie będą mogli bezpłatnie podróżować na podstawie posiadanej przy sobie ważnej legitymacji szkolnej. Bezpłatne przejazdy obowiązują przez cały rok – także w dni wolne. – Chcemy w ten sposób propagować wśród najmłodszych mieszkańców metropolii postawy proekologiczne oraz utrwalić nawyk korzystania z transportu publicznego – wyjaśnia Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Przypomnijmy, że władze Rudy Śląskiej, gdy okazało się, że KZK GOP blokuje projekt wprowadzenia bezpłatnej komunikacji w mieście, wystąpiły z pomysłem darmowych przejazdów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i dopłat do zakupionych biletów dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalistów. Przepadł on jednak podczas sesji Rady Miasta w sierpniu 2016 roku. Czy więc obecne rozwiązanie w ramach GZM jest satysfakcjonujące? – Jesteśmy bardzo zadowoleni, ale czujemy niedosyt, ponieważ postulowaliśmy o to, żeby bezpłatną komunikacją była objęta również młodzież szkół średnich. Jednak nie było zgody na to ze strony pozostałych prezydentów, tworzących związek metropolitalny. Natomiast nie ukrywam, że myślimy o innych rozwiązaniach, które umożliwiałyby objęcie tym projektem także młodzież szkół średnich. Na ich przeanalizowanie potrzebujemy jednak więcej czasu, więc myślę, że w okolicach maja-czerwca będę mógł powiedzieć coś więcej na ten temat – komentuje wiceprezydent Krzysztof Mejer.
Dodajmy, że w ramach nowej taryfy również najmłodsze dzieci mogą jeździć za darmo – nie tylko jak dotychczas do 4. roku życia, ale do 7 lat. Jest to możliwe na podstawie oświadczeń podróżujących z nimi opiekunów.
Mama 16 sto latka. napisał(a):
Ale łaskę robią. Wiadomo,że większość dzieci i młodzieży ,która dojeżdża do szkło to 16+ bo przeważnie dzieci z podstawówki i jeszcze istniejących gimnazjum w większości nie musi korzystać z transportu publicznego. Rozumię ,że młodzież która ukończyła 16 lat to według naszych władz ludzie "gorszego sortu" hmmm . Nie dość ,że po 8, 9 godzin ,a czasem dłużej "siedzą w szkole ,to jeszcze powinni najlepiej iść do pracy ,bo przecież państwo Prezydęci dupy wożą za frii a dzieci niech płacą.
Komentarze