Facebook
Aktualny numer

Najlepszy tygodnik i portal społeczno-kulturalny
w Rudzie Śląskiej

Nowy etap rozbudowy trasy N-S

11-02-2025, 14:06 Tekst i foto: bl

Ruda Śląska stawia kolejny krok w kierunku modernizacji infrastruktury drogowej, rozpoczynając budowę następnego odcinka północnego przedłużenia trasy N-S. Inwestycja o wartości ponad 143 milionów złotych jest realizowana dzięki wsparciu finansowemu z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład, który pokrywa aż 98% kosztów. Wykonawcą prac jest firma EUROVIA Polska S.A., a inwestorem zastępczym spółka DTŚ S.A., znana z wieloletniego doświadczenia w realizacji kluczowych projektów drogowych w naszym regionie.

5 lutego w obecności mediów odbyło się oficjalne podpisanie umowy dotyczącej budowy kolejnego odcinka trasy N-S w Rudzie Śląskiej ze spółką Eurovia Polska S.A. Odcinek prowadzący do ronda przy ul. Magazynowej zostanie ukończony na początku marca, a jeszcze w lutym ruszą prace przy kolejnym, prowadzącym do ul. Piastowskiej w Rudzie. Prezydent Michał Pierończyk w towarzystwie Arkadiusza Kierkowicza, wiceprezesa  EUROVIA Polska, dyrektora regionu południe oraz Rafała Goduli, prezesa Zarządu DTŚ S.A., wbił symboliczną pierwszą łopatę, rozpoczynając inwestycję, dzięki której w ciągu najbliższych 30 miesięcy ma powstać 2.1 km drogi. - Równolegle pracujemy nad zakończeniem budowy zasadniczej części trasy N-S, która połączy Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4 oraz nad jej przedłużeniem na północ i południe  – przekazał Michał Pierończyk - Podpisana  umowa obejmuje dwa z czterech odcinków realizacyjnych, na które podzieliliśmy przedłużenie północne - dodał prezydent.

Rozbudowa trasy N-S ma fundamentalne znaczenie dla poprawy komunikacji, nie tylko w Rudzie Śląskiej, ale i w całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Jak podkreślają przedstawiciele EUROVIA Polska, celem inwestycji jest usprawnienie transportu lokalnego, ograniczenie ruchu tranzytowego w centrum miasta oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa i wsparcie rozwoju gospodarczego. Równocześnie trwają prace nad ukończeniem zasadniczej części trasy N-S, łączącej Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4, a także nad jej rozbudową w kierunku północnym i południowym.

Trasa N-S w pierwotnym założeniu miała połączyć dwie ważne drogi przebiegające przez Rudę Śląską - Drogową Trasę Średnicową i autostradę A4. Władze miasta podjęły jednak decyzję o jej przedłużeniu najpierw w kierunku północnym, a następnie południowym. Kończy się trwająca od października 2023 r. budowa pierwszego północnego odcinka – od węzła z DTŚ do ul. Magazynowej. Kolejny odcinek trasy N-S podzielony jest na dwa etapy realizacyjne: pierwszy etap, o długości około 1,5 km, prowadzi od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, gdzie powstanie rondo turbinowe. W ramach tego etapu rozbudowana zostanie również ul. Orzegowska na odcinku około 335 m. Drugi etap, o długości około 690 m, obejmuje przebudowę około 220 m ul. Na Łąkach oraz 300 m łącznika z ul. Piastowską. Na skrzyżowaniu z łącznikiem powstanie kolejne rondo.

W ramach projektu, oprócz jezdni, powstaną chodniki, ścieżki rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe. Budowa obejmuje także dwa wiadukty, oświetlenie, kanalizację deszczową ze zbiornikami retencyjnymi, ekrany akustyczne, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, telematykę drogową oraz oznakowanie pionowe i poziome. Koszt inwestycji to 143,6 mln zł, z czego 140,1 mln zł pochodzi z dofinansowania. Przewidywany czas realizacji to 30 miesięcy.

Spółka DTŚ S.A., pełniąca rolę inwestora zastępczego, ma bogate doświadczenie w realizacji tego typu przedsięwzięć. Rafał Godula, prezes Zarządu DTŚ S.A., podkreślił , że spółka już od ponad 30 lat jest związana z regionem i realizowała już m.in. odcinek Drogowej Trasy Średnicowej przebiegający przez Rudę Śląską oraz nadzorowała budowę pierwszego odcinka trasy N-S od ul. 1 Maja do Drogowej Trasy Średnicowej.

Obecnie dobiega końca budowa pierwszego odcinka północnego przedłużenia trasy N-S, od węzła z DTŚ do ul. Magazynowej. Ten fragment trasy, o długości blisko 600 m, ma zostać otwarty dla kierowców w marcu, po przeprowadzeniu niezbędnych procedur odbiorowych. Inwestycja obejmowała również budowę ronda turbinowego przy ul. Magazynowej, przebudowę tej ulicy na odcinku ok. 350 m, a także budowę 2,5 km kanalizacji, 1 km gazociągu oraz ponad 0,5 km ciepłociągu, dwa zbiorniki retencyjne, chodniki, ścieżkę rowerową oraz oświetlenie. Koszt tego etapu wyniósł około 60,5 mln zł, a miasto otrzymało na ten cel 57,4 mln zł dofinansowania.

Ostatni odcinek trasy N-S w kierunku granicy z Bytomiem będzie prowadzić od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli.

 


Komentarze