Facebook
Aktualny numer

Najlepszy tygodnik i portal społeczno-kulturalny w Rudzie Śląskiej

Nowoczesne biura w zabytkowej willi

06-11-2020, 14:28 admin

Zabytkowa willa przy ul. Niedurnego 75 w Rudzie Śląskiej znów nabrała blasku i już wkrótce zyska nowe życie! Dzięki przejęciu i wyremontowaniu jej przez Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej TBS ten systematycznie popadający w ruinę budynek będzie służył mieszkańcom. Od poniedziałku, 9 listopada, jego głównym najemcą będzie ZUS, który przeniesie tam swoje Biuro Terenowe. W pozostałych pomieszczeniach prowadzone są jeszcze prace wykończeniowe, dzięki którym powstaną koleje biura do wynajęcia.

Mieszkańcy przez lata wielokrotnie prosili, abyśmy zapobiegli postępującej degradacji tego budynku. W 2015 r. willę zakupiliśmy od Huty Pokój, a od 2018 r. systematycznie przywracamy jej świetność, kompleksowo ją odrestaurowując. Dziś możemy zobaczyć tego efekty – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic. - Inwestycja ta wpisuje się w szeroką rewitalizację przestrzeni Nowego Bytomia. Odnowiliśmy już pobliską willę „Florianka", a aktualnie jesteśmy w trakcie przebudowy ciągu od Miejskiego Centrum Kultury do ul. Hallera. To właśnie w tym obszarze znajdują się oba zabytkowe budynki – dodaje.

Jednostka ZUS w Rudzie Śląskiej swoją nową siedzibę będzie miała na parterze zrewitalizowanego budynku. Zajmować będzie powierzchnię 260 m². Do bezpośredniej obsługi klientów wyodrębnionych zostanie 9 stanowisk oraz stanowisko informacji ogólnej. - Dla nas i dla naszych klientów to idealne miejsce. Tak naprawdę z dotychczasowej lokalizacji przeprowadzimy się raptem o kilkaset metrów, nadal zatem będziemy znajdować się w centralnej części miasta. Diametralnie natomiast zmienią się warunki obsługi klientów. Pomieszczenia przystosowane są do osób z niepełnosprawnościami, poprawi się komfort podczas samej obsługi, będzie również więcej przestrzeni dla osób oczekujących, co jest bardzo istotne w sytuacji ciągle trwającej pandemii – wskazuje Izabela Kurczyńska, Dyrektor Oddziału ZUS w Chorzowie.

Parter zabytkowej willi, którego najemcą został ZUS, jest już w pełni przygotowany, trwają natomiast jeszcze prace przy wykończeniu pozostałych pomieszczeń znajdujących się na pierwszym piętrze oraz poddaszu. – Wszystkie roboty powinny zakończyć się w pierwszym kwartale przyszłego roku. Pomieszczenia te przeznaczone zostaną także pod najem, jako lokale użytkowe. Na każdej z dwóch kondygnacji przygotowane zostaną cztery takie lokale, do których będzie można dostać się windą. Będą one wyposażone w klimatyzację oraz pełny węzeł sanitarny. Łącznie będzie to ponad 470 m² zagospodarowanej przestrzeni – zapowiada wiceprezydent Michał Pierończyk. - Aktualnie prowadzone są już rozmowy z zainteresowanymi najemcami – dodaje.

Przypomnijmy, że prace przy rewitalizacji całego obiektu rozpoczęły się w 2018 r. Najpierw wzmocnione zostały fundamenty budynku, w dalszej kolejności wykonano konstrukcję i pokrycie dachu, a także wymieniono stropy piwnic, poddasza oraz dobudowano windę. - Był to praktycznie kapitalny remont tego zabytkowego budynku oraz jego adaptacja pod nowe – biurowe funkcje. Oprócz głównych prac związanych z sama konstrukcją budynku odnowiono jego elewację oraz stolarkę okienną i drzwiową. Ponadto wymieniono posadzki, tynki i schody wewnętrzne. Przebudowano instalacje od elektrycznej, przez c.o. i gazową, po wodno-kanalizacyjną – wylicza Bogusław Waćko, wiceprezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej Towarzystwa Budownictwa Społecznego sp. z o.o, nadzorujący realizację inwestycji. Wszystkie prace kosztowały ponad 8 mln zł.

Warto dodać, że w tym roku zakończyła się rewitalizacja sąsiedniego zabytkowego budynku przy ul. Niedurnego 73, tzw. „Florianki". Obiekt wzniesiony został w 1905 roku w stylu secesyjnym, jako dom gościnny huty żelaza Friedenshütte. Na szczególną uwagę zasługuje elewacja wykonana z użyciem cegły glazurowanej w kolorze ciemnobrązowym, białym, niebieskim i żółtym. Remont „Florianki" rozpoczął się w lutym 2019 roku i obejmował m.in. wymianę pokrycia dachowego, remont elewacji, wykonanie instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej oraz centralnego ogrzewania, a także odrestaurowanie zabytkowego wyposażenia kamienicy, w tym klatki schodowej.

MPGM TBS Sp. z o.o. na początku listopada ogłosiło przetarg na najem obiektu pod działalność gastronomiczno–hotelarską. Wyniki mają być znane na początku grudnia.


Komentarze