Facebook
Aktualny numer

Najlepszy tygodnik i portal społeczno-kulturalny
w Rudzie Śląskiej

Najpierw kawałek po kawałku, później duże inwestycje

30-08-2022, 12:32 Joanna Oreł

W pierwszy weekend września Tramwaje Śląskie kontynuować będą remont torowiska linii nr 9 wzdłuż ulicy Niedurnego w Wirku. Prace będą odbywały się weekendami, tak aby było to jak najmniej uciążliwe dla pasażerów, a ruch tramwajowy mógł odbywać się bez większych zakłóceń. Równocześnie trwają przygotowania do przetargu na przeprowadzenie modernizacji torowiska linii nr 9 na pętli w Chebziu. Tramwaje Śląskie chcą także pozyskać unijne dofinansowanie na remont torów „dziewiątki”, które dotychczas nie były modernizowane.

W ostatnich miesiącach remontowane jest torowisko na odcinku linii nr 9 od podstacji Wirek do mijanki KWK Pokój. – To zadanie nie jest częścią projektu inwestycyjnego dofinansowanego przez Unię Europejską, lecz zadaniem inwestycyjnym realizowanym siłami własnymi pracowników Zakładu Torów i Sieci spółki Tramwaje Śląskie S.A. Prace przewidziane były do realizacji etapami, podczas weekendowych zawieszeń ruchu linii nr 9 – informuje Andrzej Zowada, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Śląskie. – Materiał niezbędny do realizacji zadania został zakupiony i zwieziony w rejon prac, podpisaliśmy także umowy z firmami zewnętrznymi, które realizują część zakresu prac (np. wyspecjalizowana firma odpowiada za spawanie szyn). Część prac została zrealizowana przed wakacjami, a kolejny ponad 30-metrowy fragment będzie remontowany w pierwszy weekend września – zapowiada.

Weekendowe przeprowadzanie prac jest konieczne z tego powodu, że w tym czasie ruch tramwaju nr 9 musi być zawieszony, a równocześnie w innych miastach na Śląsku prowadzone są większe remonty torowisk. – Nie możemy doprowadzić do paraliżu ruchu tramwajowego, wobec czego prace remontowe na linii nr 9 są przesuwane, co powoduje, że ich zakończenie w tym roku raczej nie będzie możliwe. Będziemy wykorzystywać każdy weekend, w którym będzie można wstrzymać ruch linii nr 9, żeby móc po kawałku remontować to torowisko – mówi Andrzej Zowada.

Przypomnijmy, że ,,dziewiątka” kursuje od Bytomia, przez Rudę Śląską (Godulę, Chebzie, Nowy Bytom, Wirek i Bykowinę), a następnie przez Świętochłowice aż do Stadionu Śląskiego w Chorzowie. Przed końcem roku ma rozpocząć się przebudowa torowiska linii nr 9 wraz z infrastrukturą przy ul. Katowickiej w Świętochłowicach (na odcinku od granicy z Chorzowem do ul. Żołnierskiej). Spora inwestycja będzie także realizowana w Rudzie Śląskiej – jednak prawdopodobnie rozpocznie się dopiero na przełomie roku. – Przygotowujemy przetarg wykonawczy dla kolejnego zadania w ramach unijnego projektu obejmującego torowisko linii nr 9 – chodzi o pętlę w Chebziu. W tym przypadku kończy się etap projektowania – aktualnie trwają uzgodnienia i uzyskiwanie decyzji administracyjnych. Spółka ogłosi przetarg na wyłonienie wykonawcy dla tego zadania po uzyskaniu dokumentów formalnych – realnie w czwartym kwartale br. – zapowiada rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

Spółka planuje także modernizację torowiska linii nr 9 w Rudzie Śląskiej od pętli w Chebziu do Osiedla Kaufhaus, przebudowę torowiska ,,dziewiątki” od ul. Kolejowej do granicy ze Świętochłowicami oraz modernizację infrastruktury linii nr 9 w Świętochłowicach od granicy z Rudą Śląską do przystanku Świętochłowice Mijanka. Tramwaje Śląskie zamierzają się starać o pieniądze na ten cel z budżetu Unii Europejskiej na lata 2021-2027, dlatego też terminy realizacji tych zadań nie są na razie znane. Jedno jest pewne – jeżeli wszystkie te prace zostaną wykonane, to docelowo cała trasa linii nr 9 zostanie zmodernizowana.


Komentarze