Facebook
Aktualny numer

Najlepszy tygodnik i portal społeczno-kulturalny
w Rudzie Śląskiej

Najlepsi z Kłodnicy

16-04-2013, 11:47 Monika Herman - Sopniewska

Wyróżnieni w konkursie Renault „Twój pomysł, Twoja inicjatywa”


Dwie szkoły podstawowe z województwa śląskiego zostały wyróżnione w ogólnopolskim konkursie „Twój pomysł, Twoja inicjatywa”, zorganizowanym w ramach 13. edycji międzynarodowego programu edukacyjnego Renault „Bezpieczeństwo i mobilność dla wszystkich”. Uczniowie z Borowego (powiat kłobucki) i Rudy Śląskiej rywalizowali z blisko setką szkół z całej Polski, które zgłosiły się do konkursu.

 

Konkurs „Twój pomysł, Twoja inicjatywa” jest elementem międzynarodowego programu edukacyjnego Renault „Bezpieczeństwo i mobilność dla wszystkich” – jednej z największych i najstarszych inicjatyw na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i promocji ekologicznych form transportu na świecie. Zadanie konkursowe polegało na przygotowaniu lokalnej kampanii, która wpłynęłaby na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym lub/i ekologiczne formy transportu. W ramach tej inicjatywy, uczestnicy organizowali happeningi, akcje ulotkowe i plakatowe, namawiali dorosłych do ekologicznych dojazdów, informowali o problemach lokalne władze i media, a także starali się pozyskiwać fundusze na zmiany w infrastrukturze wokół szkoły. Następnie zrealizowane działania opisali w sprawozdaniu i udokumentowali w kronice lub wideoreportażu, które musieli nadesłać do 1 marca 2013. Do konkursu przystąpiło się 99 szkół podstawowych z całego kraju, które zgłosiły swoje projekty.

 

Prestiżowe wyróżnienia w konkursie „Twój pomysł, Twoja inicjatywa” zdobyły dwie kampanie z województwa śląskiego, przygotowane przez: grupę uczniów z klasy 4 ze Szkoły Podstawowej im. M. Konopnickiej w Borowem oraz dzieci z klasy 3a ze Szkoły Podstawowej nr 25 przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 2 w Rudzie Śląskiej.

 

Uczestnicy konkursu z Borowego, pod opieką Pani Renaty Wilk, zorganizowali kampanię pn. „Szanuj życie - noś odblaski”, która miała na celu uświadomienie dzieciom, ich rodzicom oraz pozostałym mieszkańcom miejscowości, iż stosowanie elementów odblaskowych czyni ich bezpiecznymi na drodze. W ramach kampanii zorganizowano m.in.: akcje ulotkowe i plakatowe, happeningi, spotkanie z policjantami z wydziału Ruchu Drogowego w Kłobucku oraz pozyskano dla wszystkich uczniów elementy odblaskowe od towarzystwa ubezpieczeniowego. Grupa z Rudy Śląskiej, pod okiem Pani Joanny Widery i Pani Iwony Bubały, przeprowadziła kampanię pod hasłem „Bezpieczna 15”, która polegała na przekazaniu pozostałym uczniom niezbędnej wiedzy na temat bezpieczeństwa w drodze do szkoły.

 


W ramach tej inicjatywy zorganizowano ankiety środowiskowe, ulotki, audycje radiowe oraz przedstawienie pn. „Bezpieczna Bajka”. Jury złożone z przedstawicieli Biura Rzecznika Praw Dziecka, Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, Instytutu Transportu Samochodowego, Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i organizatorów zakwalifikowało do krajowego Finału 5 projektów, a także przyznało 25 wyróżnień. Przy wyborze najlepszych inicjatyw jury kierowało się między innymi takimi kryteriami jak efektywność, kreatywność i innowacyjność kampanii, skala podjętych działań, zaangażowanie grupy oraz zgodność z założeniami konkursu. Nagrodą główną jest udział w międzynarodowym Finale konkursu we Francji, gdzie zostanie wręczona nagroda specjalna za najlepszy projekt na świecie, wybrany spośród wszystkich państw uczestniczących w konkursie „Twój pomysł, Twoja inicjatywa”. Zwieńczeniem finału będzie wycieczka do Parku EuroDisneyland pod Paryżem. Wyróżnione grupy w nagrodę otrzymają dyplomy oraz plecaki z elementami odblaskowymi.

 

 

Organizowany przez koncern Renault konkurs „Twój pomysł, Twoja inicjatywa” to innowacyjny projekt edukacyjny, który uwzględnia głos dzieci w debacie publicznej. Nadesłane projekty pokazały nam, że pomysłowość najmłodszych nie zna granic. Dzięki swoim kampaniom, wielu grupom udało się zainicjować zmiany w lokalnej społeczności – od zakupu odblasków po instalację nowych znaków drogowych, budowę parkingów dla rowerów czy chodników. Jesteśmy pod wrażeniem wielkiej pracy jaką włożyły dzieci i ich opiekunowie, wszystkim gratulujemy wspaniałych efektów. Poprzez własne zaangażowanie i działanie, dzieci nie tylko przyswoiły wiedzę, ale także wykształciły liczne umiejętności, przydatne w dorosłym życiu i przede wszystkim – dowiedziały się, że ich głos się liczy – mówi Agata Szczech, Dyrektor Public Relations Renault Polska.

 

 


Komentarze