Miliony na N-S-kę
27-01-2014, 09:30 Monika Herman - Sopniewska
Ponad 1/3 budżetu drogowego Rudy Śląskiej zarezerwowały w tym roku władze miasta na dalszą budowę trasy N-S. Za te pieniądze ma zostać wykonana m.in. część robót pomiędzy ul. 1 Maja a Nowobukową oraz dokumentacja projektowa kolejnych odcinków drogi. Przetarg na opracowanie koncepcji jednego z etapów budowy rozstrzygnął właśnie rudzki magistrat. Kolejny zostanie ogłoszony jeszcze w tym miesiącu.
Trasa N-S będzie ważnym szlakiem komunikacyjnym, ponieważ bezkolizyjnie połączy Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4.
– Śmiało można powiedzieć, że dla całego regionu jest to inwestycja kluczowa, ponieważ jej realizacja usprawni m.in. przemieszczanie się mieszkańców między południową częścią województwa a lotniskiem w Pyrzowicach – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic.
- Ponadto dzięki realizacji inwestycji zmniejszy się natężenie ruchu na drodze wojewódzkiej 925 pomiędzy DTŚ a autostradą - dodaje.
W zeszłym tygodniu zakończył się kolejny przetarg dotyczący budowy trasy N-S w Rudzie Śląskiej. Opracowanie dokumentacji projektowej na budowę drogi na odcinku od Drogowej Trasy Średnicowej do ul. Magazynowej będzie kosztować ponad 160 tys. zł. Zamówienie wykona Spółka SWECO Infraprojekt z Krakowa.
- Chodzi o wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego, na podstawie którego będzie budowany odcinek drogi w rejonie ul. Magazynowej w Rudzie - tłumaczy wiceprezydent Jacek Morek.
- Ponadto wykonawca ma nam dostarczyć wszystkie niezbędne dokumenty, na podstawie których otrzymamy pozwolenie na budowę - dodaje.
Sfinalizowany przetarg to następny krok do realizacji pełnego zakresu inwestycji. Kolejnym będzie wyłonienie firmy, która opracuje dokumentację projektową na budowę trasy na odcinku od ul. Kokota do autostrady A4. Ponadto w tym roku władze miasta chcą wykupić nieruchomości i wypłacić odszkodowania za działki, które zostaną zajęte pod budowę trasy w rejonie Bielszowic. Rozpocząć mają się też roboty przy budowie drogi w rejonie ul. Bukowej.
Realizacja dalszych etapów trasy N-S ma kosztować rudzian w tym roku 11 milionów złotych. Jak podkreślają władze Rudy Śląskiej, to tylko kropla w „morzu potrzeb”, jakie są konieczne do ukończenia planowanego przebiegu drogi.
- Budowa kolejnych odcinków trasy N-S w Rudzie Śląskiej ma kosztować 413 mln zł - podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic.
- Ze względu na bardzo duże koszty realizacji inwestycji, jej sfinansowanie wyłącznie ze środków własnych miasta jest praktycznie niemożliwe. Dlatego też staramy się wykorzystywać wszystkie możliwości, żeby uzyskać unijne wsparcie - dodaje.
Dzięki staraniom władz Rudy Śląskiej inwestycja trafiła na listę projektów, które mają szansę na dotację z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Została ona opublikowana miesiąc temu przez Urząd Marszałkowski. Chodzi o tzw. Mandat Negocjacyjny Województwa Śląskiego z 17 grudnia 2013 r., czyli dokument, który zawiera listę najważniejszych inwestycji w regionie. Ostateczną decyzję, które z nich dostaną środki z Brukseli, ma podjąć Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
O dofinansowanie dalszych etapów trasy N-S Ruda Śląska stara się już od trzech lat. W kwietniu zeszłego roku przedsięwzięcie znalazło się na listach rankingowych projektów transportowych przewidywanych do realizacji z funduszy unijnych w latach 2014 - 2020.
- W kategorii projektów regionalnych zajęliśmy drugie miejsce - przypomina wiceprezydent Michał Pierończyk.
- Wysoka pozycja na liście rankingowej oraz wysoki poziom zaawansowania prac przygotowawczych zdecydowały o tym, że trasa N-S została wpisana do Mandatu Negocjacyjnego. To duże osiągnięcie - podkreśla.
Trasa N-S zaprojektowana została jako droga o prędkości projektowej 70 km/godz. Będzie posiadała dwie jezdnie o szerokości 7 m z pasem dzielącym o szerokości 4 m. Inwestycja ma być realizowana etapami. Pierwszy z nich został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Inwestycja kosztowała 43,5 mln zł, a na jej realizację miasto otrzymało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w kwocie 36,9 mln zł. To nieco ponad 10 proc. środków, na jakie liczą władze Rudy Śląskiej przy kolejnych fazach budowy tej drogi.
Kolejnymi etapami budowy trasy N-S będą: budowa odcinka od ul. 1-go Maja do ul. Bukowej wraz z węzłem dwupoziomowym, budową odcinka drogi od ul. Bukowej do ul. Ks. Niedzieli - ulica Nowobukowa; wykonanie drogi na odcinku od ul. Bukowej do ul. Kokota; budowa trasy od ul. Kokota do Autostrady A4. W następnej kolejności ma zostać wybudowany obecnie projektowany odcinek północny trasy N-S od DTŚ do ul. Magazynowej, a w późniejszym czasie fragment drogi do granicy z Bytomiem.
Untermensch napisał(a):
Dotyczy: oddziaływania hałasu od autostrady A-4 odcinek na wysokości od obiektu w ciągu ul. Oświęcimskiej do Parku Pamięci w Rudzie Śląskiej Kochłowicach W nawiązaniu do dotychczasowej korespondencji w sprawie jak wyżej (e-mail z dnia 16.12.2013 r. i 18.12.2013 r. otrzymany z Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie oraz z dnia 10.01.2014 r. kierowanego do tut. Oddziału), Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach informuje: Urządzenia ochrony środowiska na w/w odcinku A-4 zostały wykonane zgodnie z przepisami oraz zatwierdzonymi projektami budowlanymi. Odnośnie pomiarów hałasu na w/w odcinku A-4 wyjaśniamy, że zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa tut. Dyrekcja wykonuje pomiary hałasu w ramach przeglądów ekologicznych (na podstawie decyzji organu ochrony środowiska). Dla przedmiotowego odcinka nie posiadamy decyzji nakładającej na tut. Oddział obowiązku wykonania przeglądu ekologicznego i tym samym nie planujemy aktualnie wykonania pomiarów hałasu. Nadmieniamy, że w 2011 roku przedmiotowy odcinek został objęty mapami akustycznymi, które zostały przekazane do jednostek odpowiedzialnych za tworzenie Programów Ochrony Przed Hałasem. Dla miasta Ruda Śląska Program Ochrony Przed Hałasem tworzy Rada Miejska. Zapisy programu nie wskazują na konieczność podejmowania przez tut. Oddział dodatkowych działań w zakresie walki z hałasem komunikacyjnym na przedmiotowym terenie w ramach tego programu. W świetle powyższego aktualnie nie przewidujemy dodatkowych działań w zakresie ochrony środowiska przed oddziaływaniem hałasu na omawianym odcinku. Z poważaniem Luiza Bogusiewicz – Tarczyńska Specjalista Wydział Ochrony Środowiska mam 187 decybeli - w imię Króla Stanie
Komentarze