Facebook
Aktualny numer

Najlepszy tygodnik i portal społeczno-kulturalny
w Rudzie Śląskiej

Mieszkania magnesem dla nowych mieszkańców

08-04-2025, 13:58 (w)

O zmianie zasad przyznawania mieszkań z zasobów miasta, sprzedaży lokali nabytych w drodze spadku, remontach i budowie nowych mieszkań rozmawiamy z wiceprezydent Aleksandrą Skowronek.

– W marcu Rada Miasta podjęła uchwałę zmieniającą zasady przyznawania mieszkań wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu miasta. Proszę powiedzieć czego konkretnie te zmiany dotyczą?
– Zmiany w zasadach przyznawania mieszkań z zasobu miasta, które zostały przez radnych przegłosowane podczas pierwszej marcowej sesji Rady Miasta, dają możliwość ubiegania się o mieszkanie komunalne również mieszkańcom innych miast, którzy są zatrudnieni na terenie Rudy Śląskiej i wyrażają chęć zamieszkania w naszym mieście. Skąd taka decyzja? Powodów jest kilka. Po pierwsze na terenie miasta jeden z deweloperów buduje ponad 300 nowych mieszkań, które będą przez nas zasiedlane na mocy podpisanego porozumienia. Tutaj brane będzie pod uwagę kryterium dochodowe i konieczność wpłacenia kaucji w wysokości dwunastokrotności czynszu. Dlatego otworzyliśmy się na osoby z innych miast .Po drugie, jako miasto na prawach powiatu, mamy udział w podatku dochodowym od osób fizycznych, ale tylko wtedy, gdy dana osoba jest zameldowana w naszym mieście. Przyjęcie mieszkańców z innych miast, którzy się u nas zameldują, przyczyni się do zwiększenia wpływów do budżetu.

– Czy w związku z tym mieszkańcy Rudy Śląskiej, którzy dotychczas oczekiwali na mieszkania, nie znajdą się w gorszej sytuacji?
– Generalnie decyduje miejsce na liście kolejkowej, na której znajduje się prawie 1000 rodzin oczekujących na mieszkanie. Osoby z innych miast, które złożą wniosek, będą umieszczane jako kolejne osoby na liście. Wspomniana lista lokali do zasiedlenia, w tym mieszkań do remontu, jest wywieszana dwa razy w miesiącu na stronie internetowej MPGM-u, na stronie internetowej miasta oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta, w Wydziale Spraw Lokalowych. Każda osoba znajdująca się na liście oczekujących może się zgłosić w wyznaczonym terminie, aby obejrzeć mieszkanie i zapisać się na listę chętnych. Ostatecznie o tym, czy osoba dostanie dane mieszkanie decyduje data złożenia wniosku.

– Jakie są warunki remontu takiego mieszkania i czas przysługujący na jego wykonanie?
– Przed podpisaniem umowy najmu, przyszły najemca jest informowany o zakresie robót, które muszą zostać wykonane. Pozostałe prace remontowe leżą już w gestii najemcy. Obecnie, od momentu podpisania umowy, przyszły najemca na wyremontowanie mieszkania ma trzy miesiące. Wtedy też jest zwolniony z płacenia czynszu.

– Osobna lista dotyczy osób oczekujących na mieszkanie socjalne?
– Tak, przydział mieszkań objętych najmem socjalnym odbywa się na podstawie osobnej listy. Istnieją jednak dwie drogi do otrzymania takiego mieszkania. Pierwsza to sytuacja, gdy sąd orzeknie o prawie do najmu socjalnego lokalu, najczęściej w przypadku eksmisji z mieszkań spółdzielczych lub innych zasobów. W takiej sytuacji, zgodnie z ustawą, miasto ma obowiązek wykonać ten wyrok. Często, ze względu na brak przygotowanych lokali pod tego typu najem, musimy do czasu wykonania wyroku, dopłacać różnicę między czynszem socjalnym, który wynosi 1,59 zł za metr kwadratowy, a czynszem obowiązującym w dotychczas zajmowanym lokalu. Taki czynsz może np. wynosić 10 zł za metr kwadratowy i tę różnicę do czasu przyznania lokalu socjalnego ponosi miasto. Zaznaczam, że do czasu otrzymania oferty najmu socjalnego lokalu czynsz za zajmowany lokal objęty jest stawką socjalną. Druga droga to wniosek o przyznanie najmu socjalnego lokalu złożony przez mieszkańca naszego miasta, któremu zbyt niski dochód nie pozwala na najem lokalu na czas nieoznaczony. Co ważne, mieszkaniec innego miasta nie może złożyć wniosku o lokal socjalny w Rudzie Śląskiej, ta możliwość dotyczy tylko lokali komunalnych. Obecnie na liście osób oczekujących na realizację wyroku z prawem do najmu socjalnego lokalu mamy 543 gospodarstwa domowe, a 41 wniosków oczekuje na najem socjalny lokalu z normalnego naboru.

– W ostatnim czasie w mediach społecznościowych pojawiają się ogłoszenia o sprzedaży mieszkań przez … Urząd Miasta.
– Zgadza się, są to lokale, które miasto nabywa w drodze spadkobrania. W tej chwili obserwujemy coraz więcej takich przypadków, co wynika z faktu, że wiele rodzin odrzuca spadek. Jeżeli wszyscy potencjalni spadkobiercy odrzucą spadek i nie ma innych spadkobierców, to z mocy ustawy musimy ten spadek przyjąć. Nie mamy możliwości jego odrzucenia, w związku z czym te mieszkania stają się własnością miasta, które zobowiązane jest ponosić koszty ich utrzymania. Dlatego też podjęliśmy decyzję, że będziemy je sprzedawać, aby uzupełnić braki w naszym budżecie, a konkretnie w funduszach przeznaczonych na remonty.

– Jak przebiega proces sprzedaży takich lokali mieszkalnych?
– Ogłaszamy przetargi, ale wcześniej dokonujemy wyceny wartości rynkowej nieruchomości, która jest przeprowadzana przez biegłego rzeczoznawcę. Następnie publikujemy ogłoszenie o przetargu i liczymy na zainteresowanie ze strony potencjalnych nabywców.

– Gdzie mieszkańcy mogą znaleźć informacje o tych mieszkaniach? Myślę, że wiele osób nie ma świadomości istnienia takiej oferty.
– Zgadza się, dlatego będziemy publikować ogłoszenia w „Wiadomościach Rudzkich” i na naszej stronie internetowej. Postaram się również, aby takie informacje pojawiały się na moim profilu na Facebooku.

– Na Pani profilu na Facebooku można też zauważyć, że wizytuje Pani puste lokale. Jaki jest cel tych objazdów po zasobie mieszkaniowym miasta?
– Te wizyty są związane z typowaniem lokali do remontu i określaniem zakresu niezbędnych prac, dotyczy to zarówno lokali, które zostaną objęte najmem socjalnym, jak i najmem na czas nieoznaczony (mieszkania komunalne). Takie wizje w terenie pozwalają także szerzej spojrzeć na nasz zasób lokalowy – nie da się wszystkiego ocenić siedząc za biurkiem.

– Jakie problemy szczególnie dotykają gminę w kontekście gospodarki mieszkaniowej?
– Ogromnym problemem jest bardzo niski poziom płacenia czynszów. Na dzień 31 grudnia zeszłego roku zadłużenie lokali mieszkalnych wobec gminy wynosiło ponad 39 milionów złotych, a odsetki od tego zadłużenia to dodatkowe 20 milionów. Gdybyśmy dysponowali tymi środkami, nie byłoby listy mieszkań do remontu, ponieważ moglibyśmy oddawać mieszkańcom wyremontowane lokale. Niestety, z tym problemem niewiele można zrobić poza ewentualną eksmisją. Jednak nawet w przypadku eksmisji z prawem do najmu socjalnego lokalu, musimy taki lokal zapewnić, co przy barku środków finansowych jest niezwykle trudne.

– Jaką kwotą miasto aktualnie dysponuje jeśli chodzi o remonty?
– Na chwilę obecną dysponujemy kwotą około 2 milionów złotych, to niewiele w morzu potrzeb. Dlatego staramy się pozyskiwać na nie środki zewnętrzne. Oczywiście aplikujemy także o środki na termomodernizację i zmianę systemów ogrzewania.

– Czy po oddaniu do użytku budynków przy ul. Bankowej miasto planuje w najbliższym czasie budowę kolejnych mieszkań komunalnych?
– Obecnie budujemy mieszkania na szybie Franciszek, a wkrótce, poprzez MPGM TBS sp. z o.o, rozpoczniemy budowę około 150 mieszkań na ul. Szczęść Boże. Dwa budynki z mieszkaniami komunalnymi na ul. Bankowej wybudowaliśmy w ciągu dwóch lat, a zostały one oddane do użytku w 2024 r. Dostosowaliśmy je wyglądem do obiektu znajdującego się przy skrzyżowaniu ulic Wolności i Bankowej. W każdym z nich znalazło się po 26 mieszkań, a także podziemne garaże. Pomiędzy zabudowaniami utworzona została przestrzeń rekreacyjna. Wszystkie zostały zasiedlone przez osoby, które znajdowały się na liście osób oczekujących na mieszkania. Także w zeszłym roku oddaliśmy 44 mieszkania przy ul. Tomanka. Są to mieszkania RTBS Sp. z o.o., w których budowie partycypowało miasto dzięki środkom pozyskanym z Funduszu Dopłat prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

– Dziękuję za rozmowę.


Komentarze