„Eneska” rośnie na północ
25-04-2024, 15:03 Joanna Oreł
Właśnie minęło pół roku od momentu rozpoczęcia budowy trasy N-S w kierunku północnym, czyli na odcinku od ulicy Magazynowej do węzła z DTŚ. Inwestycja zrealizowana jest już niemal w 1/4. Obecnie trwają intensywne prace od strony ulicy Magazynowej oraz Wawelskiej.
Inwestycja zakłada wykonanie blisko 600 m trasy oraz budowę ronda turbinowego przy ul. Magazynowej i przebudowę tej ulicy na odcinku ok. 350 m. Praktycznie w całości wykonana została już kanalizacja (2,5 km) w ul. Magazynowej, trwa tam budowa nowych chodników oraz ścieżki rowerowej, a także ronda przy tej ulicy oraz przebudowa sieci gazowej i ciepłowniczej (ostatecznie powstanie 1 km gazociągu oraz ponad 0,5 km ciepłociągu). Ponadto w przebiegu budowanego odcinka trasy N-S stawiany jest nowy obiekt inżynieryjny. Wybudowane zostaną także dwa zbiorniki retencyjne.
– Kończymy etapami budowę obiektu inżynieryjnego, który będzie komunikował osiedle z istniejącymi garażami. Po tym etapie przystąpimy do budowania nasypu i równolegle prowadzone są prace na ulicy Magazynowej, gdzie powoli w najbliższym czasie będzie można zobaczyć zarys nowo budowanego ronda – mówi Michał Staszewski, wiceprezes firmy Drogopol, która realizuje inwestycję.
– To kolejny krok, aby dobrze skomunikować Rudę Śląską. Żeby ta trasa była nie „Eneska” rośnie na północ tylko łącznikiem między autostradą A4 a Drogową Trasą Średnicową, ale żeby był to kręgosłup komunikacyjny naszego miasta i dźwignia rozwoju, bo ,,eneska” pełni punkt dostępowy do terenów inwestycyjnych, które zostały zagospodarowane i gdzie powstają miejsca pracy. Łączymy więc koncepcję poprawienia komunikacji w naszym mieście ze ścieżką transformacji Rudy Śląskiej. Dajemy alternatywę, która pokaże, że nasze miasto jest nowoczesne, że jest gdzie pracować, jest jak się przemieszczać oraz że jesteśmy miastem nowoczesnej infrastruktury – mówił podczas środowej (17.04) konferencji prasowej na placu budowy trasy N-S prezydent miasta, Michał Pierończyk.
Dodajmy, że docelowo trasa N-S od DTŚ do granicy z Bytomiem ma składać się z czterech odcinków: od węzła DTŚ do ul. Magazynowej, od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej i od ul. Piastowskiej do ul. Goduli. Obecnie budowany jest pierwszy z nich.
– Ten pierwszy odcinek kosztować będzie prawie 61 milionów złotych, z czego 57,5 miliona to dofinansowanie ze środków rządowych. Na kolejne dwa odcinki w kierunku północnym mamy zapewnione dofinansowanie ze środków rządowych w wysokości 250 milionów złotych – zapowiada prezydent Michał Pierończyk.
Miasto zamierza także dokończyć budowę tej trasy w kierunku południowym. Niedawno projekt dotyczący budowy trasy N-S od ul. Bielszowickiej do autostrady A4 przeszedł pozytywną weryfikację i tym samym Ruda Śląska otrzyma dofinansowanie ze środków unijnych. – Pierwotnie miała być to kwota ponad 140 mln zł, jednak dzięki zwiększeniu alokacji przez Urząd Marszałkowski wsparcie będzie zdecydowanie większe i wyniesie ponad 200 mln zł, czyli tyle, ile wskazywaliśmy w złożonym wniosku o dofinansowanie – wylicza prezydent Michał Pierończyk.
Dodajmy, że we wrześniu ubiegłego roku otwarty został odcinek trasy N-S, prowadzący od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej. Większość kosztów budowy została sfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Ponadto w poprzednich latach powstały trzy odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł. Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł. Na budowę wszystkich dotychczasowych odcinków w kierunku południowym miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł.
Komentarze