Facebook
Aktualny numer

Najlepszy tygodnik i portal społeczno-kulturalny
w Rudzie Śląskiej

Coraz bliżej, czy dalej końca remontu?

25-02-2021, 08:33 Joanna Oreł

Wraz z kolejnymi tygodniami wzdłuż ulicy Karola Goduli pojawiają się kolejne fragmenty nowego torowiska. Zaawansowana jest również wymiana torów przy ul. Pawła, choć okazało się, że prawdopodobnie odcinki te nie będą gotowe, tak jak pierwotnie zakładano, czyli do 16 marca. Równocześnie trwa modernizacja trasy ,,dziewiątki” w Bytomiu oraz w Zabrzu. Inwestycja ta zakończyć ma się dopiero w kwietniu przyszłego roku. Pasażerowie muszą się więc liczyć z tym, że linia nr 9 prawdopodobnie jeszcze przez ponad rok nie wróci na tory.

Na torowisku wzdłuż ul. Goduli w Rudzie Śląskiej wybudowana została nowa mijanka przy przystanku Młyn Szombierski (tuż za granicą z Bytomiem) i ułożono tory w kierunku mijanki (ta także została przebudowana). – Kolejny fragment jest w trakcie przebudowy, na części torowiska wbudowanego w jezdnię płyty torowe są już ułożone, a szyny zamontowane. Na części ten zakres prac jest aktualnie realizowany. Kolejny fragment, czyli wydzielony tor niemal do tzw. ronda Paweł również jest już ułożony. Posadowione są już niemal wszystkie nowe słupy trakcyjne – informuje Andrzej Zowada, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Śląskie. – Do przebudowy została jeszcze część przejazdów torowo-drogowych, kontynuacja rozpoczętej budowy peronów przystankowych, wykonanie przyłączy układu odwodnienia torowiska i na koniec szlifowanie torowiska, rozpinanie nowej sieci trakcyjnej i przyłączenie do układu zasilania – dodaje.

Prace realizowane są wprawdzie bez zarzutów wobec generalnego wykonawcy, czyli krakowskiej firmy TOR-KRAK, ale jak zastrzega rzecznik Tramwajów Śląskich – nie jest to równoznaczne z tym, że roboty zakończą się zgodnie z przyjętym terminem, czyli do 16 marca. – Na etapie realizacji robót wyniknęły bowiem niezależne od generalnego wykonawcy i niezależne od inwestora trudności, które spowodowały opóźnienia. Na ten moment jeszcze nie wiemy dokładnie, o ile proces realizacji zadania się wydłuży. W tej chwili obowiązuje nadal termin zapisany w umowie, a generalny wykonawca powinien w najbliższym czasie wystąpić z wnioskiem o przedłużenie terminu i propozycją nowego harmonogramu robót. Mamy nadzieję, że opóźnienie nie okaże się długie i zadanie zrealizowane zostanie do wakacji – zapowiada Andrzej Zowada.

Jednak i to nie oznacza, że linia nr 9 wróci na tory. To dlatego, że prowadzona jest modernizacja dalszych odcinków ,,dziewiątki” wzdłuż ul. Frycza Modrzewskiego w Bytomiu oraz od granicy z Rudą Śląską do ul. Zabrzańskiej. Prace rozpoczęły się później niż w Rudzie Śląskiej i termin ich zakończenia to kwiecień 2022 roku. Tramwaje Śląskie liczą jednak na to, że wykonawca wcześniej zakończy zadanie, aby można było wznowić ruch tramwajowy między Rudą Śląską a Bytomiem. – Teoretycznie po zakończeniu prac na ul. Goduli będzie możliwość prowadzenia ruchu wagonami dwukierunkowymi do nowej mijanki przy ul. Młyn Szombierski, jednak na takie rozwiązanie musieliby przystać Zarząd Transportu Metropolitalnego i gmina Ruda Śląska. Gdy inwestycja będzie na ukończeniu, zapewne rozmowy na ten temat będą prowadzone. Na razie nie mamy przyjętego rozwiązania na okres, kiedy prace wzdłuż ul. Goduli zostaną ukończone, a wzdłuż ul. Frycza Modrzewskiego w Bytomiu będą jeszcze realizowane – wyjaśnia Andrzej Zowada.

Poza remontem torowiska w Goduli i Chebziu w tym roku spółka Tramwaje Śląskie chce rozpocząć modernizację tzw. rozjazdów torowych na pętli tramwajowej w tej drugiej dzielnicy. Nie ma jednak jeszcze ogłoszonego terminu przetargu dla tej inwestycji.


Komentarze


25-02-2021, 13:01
Hehe napisał(a):

Od kiedy to tramwaj nr 9 jeździ przez Zabrze??

25-02-2021, 11:33
Godulanka napisał(a):

Jeżdżę do pracy do Bytomia, brak tramwaju jest uciążliwy. 121 rano to jest tragedia, albo spóźniony albo wcale nie przyjeżdża. Powinna być puszczona komunikacja zastępcza, po 21:00 po pracy muszę czekać 40 min na dworcu w Bytomiu, żeby się do domu dostać.