Facebook
Aktualny numer

Najlepszy tygodnik i portal społeczno-kulturalny
w Rudzie Śląskiej

Co dalej z „dziewiątką”?

08-05-2019, 09:41 Joanna Oreł

Po miesiącu oczekiwania na odpowiedź spółka Tramwaje Śląskie przekazała miastu swoje plany odnośnie modernizacji linii tramwajowej nr 9 w Rudzie Śląskiej. W tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na remont torowiska wzdłuż ulicy Goduli. Szykuje się także modernizacja fragmentu torów wzdłuż ul. Niedurnego oraz na pętli w Chebziu. Czy te inwestycje sprawią, że podróż „dziewiątką” przez nasze miasto będzie bardziej komfortowa? Władze Rudy Śląskiej zaznaczają, iż do tego konieczny jest remont torowiska także w Wirku oraz w Bykowinie.

Przypomnijmy, że na przełomie lutego i marca sprawa remontu linii nr 9 stanęła na ostrzu noża. Miasto nie kryło swojego niezadowolenia odnośnie współpracy ze spółką Tramwaje Śląskie w zakresie planów modernizacji torowiska, po którym kursuje „dziewiątka”. Pojawiły się nawet głosy o likwidacji tramwaju i zastąpieniu go autobusową komunikacją zastępczą. – Od dłuższego czasu podejmujemy starania zmierzające do modernizacji rudzkiego odcinka linii tramwajowej nr 9. Dla mieszkańców i dla nas to nadal ważna linia. Niestety z przykrością należy stwierdzić, że w chwili obecnej miasto nie do końca zadowolone jest ze współpracy ze spółką Tramwaje Śląskie, których jest akcjonariuszem. Naszym zdaniem brakuje zdecydowanych działań modernizacyjnych na linii 9, o których, już w 2016 r. nas zapewniano – podkreślił wówczas Andrzej Nowak, pełnomocnik prezydent miasta ds. transportu zbiorowego.

Głównie chodziło o konieczność przeprowadzenia remontu na odcinkach wzdłuż ulicy Karola Goduli, czyli od granicy z Bytomiem (od tzw. Młynu Szombierskiego) do Chebzia, a także wzdłuż ul. Niedurnego do ul. Hutniczej w Nowym Bytomiu. Ponadto miał być remontowany odcinek linii od ul. Grochowskiej w Nowym Bytomiu do granicy ze Świętochłowicami, a więc w Wirku oraz Bykowinie. – W związku z powyższym 20 marca 2019 r. zwróciliśmy się do władz spółki Tramwaje Śląskie z pisemnym zapytaniem dotyczącym realnych planów modernizacyjnych i przyszłości linii 9 na jej rudzkim odcinku – wyjaśniał Andrzej Nowak. Również my zapytaliśmy o to spółkę Tramwaje Śląskie.

Zgodnie z zapowiedzią jej rzecznika prasowego, remontowany będzie prawie trzykilometrowy odcinek torowiska wzdłuż ulicy Goduli oraz fragment od Huty Pokój w kierunku Chebzia. Pierwotnie przetarg na tę pierwszą inwestycję miał zostać przeprowadzony w kwietniu. – Wykonawca dokumentacji projektowej przedstawił spółce projekt dla zadania wzdłuż ul. Goduli, jednak część elementów wymaga jeszcze dopracowania i dokumentacja wróciła do projektantów, zatem wszystko wskazuje na to, iż przekazanie dokumentacji nastąpi z około 6-tygodniowym przesunięciem – na przełomie maja i czerwca – zapowiada Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich. – W podobnym czasie, do połowy czerwca, powinniśmy otrzymać projekt dla zadania wzdłuż ul. Frycza Modrzewskiego (czyli w Bytomiu – przyp. red.). To ważne, gdyż najprawdopodobniej ogłosimy jeden przetarg na wyłonienie wykonawcy dla obu tych zadań, co wynika z faktu, iż jest to jeden ciąg torów i najlepszym rozwiązaniem jest sytuacja, gdy takie dwa zadania realizuje jedna firma wykonawcza (tak zrobiliśmy np. dla zadań na ul. Będzińskiej w Sosnowcu i ul. Małobądzkiej w Będzinie, które stanowią jeden ciąg torowiska w dwóch sąsiadujących miastach). Stąd przyspieszenie ws. ul. Frycza Modrzewskiego i delikatne przesunięcie ws. ul. Goduli – tłumaczy.

Dodajmy, że poza projektem unijnym, w ramach którego Tramwaje Śląskie modernizują całą trasę linii nr 9 (przebiega ona także przez Chorzów, Świętochłowice i Bytom), znalazł się fragment torowiska od ul. Odrodzenia i ul. Niedurnego do przystanku Grochowska. Czy powyższe plany są satysfakcjonujące dla władz naszego miasta? – Jesteśmy zadowoleni, aczkolwiek czujemy niedosyt, bo po deklaracjach, które zostały złożone, nie mamy pewności, czy i kiedy zostanie wyremontowana cała trasa linii nr 9, a to jest naszym priorytetem – podkreśla Krzysztof Mejer, wiceprezydent Rudy Śląskiej. W odpowiedzi Tramwajów Śląskiej pojawiła się także propozycja spotkania władz spółki z władzami Rudy Śląskiej. – Na pewno się spotkamy, by omówić kwestie techniczne planowanych inwestycji. Sprawą otwartą jest dla nas także odcinek wirecko-bykowiński, a zwłaszcza to, by spółka zrealizowała remont torowiska od Nowego Bytomia do granicy miasta – podsumowuje Krzysztof Mejer. Dlatego też na razie odstąpiono od planów zastąpienia tramwaju nr 9 autobusową linią zastępczą.


Komentarze


25-05-2019, 22:25
Marcin Jan napisał(a):

@ghostek no wprost uroczy pomysł. Będziesz wdychał na tej ścieżce co autobus wyrzuci z rury wydechowej.

13-05-2019, 10:46
ghostek napisał(a):

9 powinna być zlikwidowana (lub zastąpiona autobusem) a miejsce po torach zagospodarowane na ścieżkę rowerową.

08-05-2019, 13:34
Artur napisał(a):

Szkoda że 9 nie jezdzi przez kochlowice????????????????