By kontynuować „eneskę”
30-10-2014, 13:31 Joanna Oreł
Na przełomie roku ma rozpocząć się budowa kolejnego etapu trasy N-S. Później czeka nas realizacja kolejnych czterech odcinków. Na tym jednak nie koniec, bo „eneska” ostatecznie ma prowadzić także w kierunku Mikołowa oraz Bytomia. Kiedy powstanie jedna z najważniejszych dróg w aglomeracji?
Przypomnijmy, że pierwszy odcinek trasy (za 43,5 mln zł) oddano do użytku na przełomie stycznia i lutego 2013 roku. Niespełna kilometrowy fragment połączył ulicę 1 Maja w Rudzie z Drogową Trasą Średnicową. Na tym etapie zatrzymały się jednak prace stricte budowalne. Teraz miasto przymierza się do kontynuacji budowy „eneski”. Chodzi o zrealizowanie drugiego odcinka trasy N-S od ul. 1 Maja do ul. Bukowej (Czarny Las) wraz z węzłem dwupoziomowym oraz budową odcinka drogi od ul. Bukowej do ul. Ks. Niedzieli (w Bielszowicach) i ulicy Nowobukowej.
- Miasto jest w trakcie prowadzonego postępowania przetargowego (nastąpiło otwarcie ofert) po wyłonieniu wykonawcy robót zostanie przekazany teren budowy. Rozpoczęcie robót planowane jest na przełomie roku 2014/2015 – zapowiada Adam Nowak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Rudzie Śląskiej.
Rudzcy urzędnicy przewidują, że realizacja drugiego etapu inwestycji zakończy się w 2016 roku. Następnie przyjdzie czas na kolejne odcinki. W przyszłym roku ma bowiem rozpocząć się także budowa trzeciego fragmentu trasy N-S - od ul. Bukowej do ul. Kokota (Bielszowice), która według wstępnych informacji ma potrwać do 2017 roku.
Czwarty etap będzie obejmował z kolei budowę drogi od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej. Następnie „eneska” będzie prowadziła od ul. Bielszowickiej do autostrady A-4, a później także od Drogowej Trasy Średnicowej do ul. Magazynowej w Rudzie. W tym ostatnim przypadku opracowywana jest właśnie dokumentacja projektowa.
Ogółem długość odcinka trasy N-S od DTŚ do autostrady A-4 ma wynosić ok. 4 km. Miasto nie podaje jednak, kiedy konkretnie zakończy się budowa kolejnych odcinków. Tym bardziej, że w planach jest dalsza rozbudowa trasy N-S.
- Kolejne etapy – od ul. Magazynowej do granicy miasta z Bytomiem oraz od autostrady A-4 do granicy miasta z Mikołowem, których realizacja uzależniona będzie od możliwości finansowych miasta i ewentualnego dofinansowania z Unii Europejskiej – wyjaśnia Adam Nowak.
Dodajmy, że w projekcie budżetu miasta na rok 2015 zaplanowanych jest ok. 50 mln zł na budowę kolejnych odcinków trasy N-S. Jednak ostateczna kwota będzie znana po uchwaleniu budżetu miasta przez radnych. Ponadto Ruda Śląska ma również szansę otrzymać 300 mln zł unijnego wsparcia na budowę dalszych etapów trasy N-S.
Plany, by wybudować trasę N-S, powstały przy okazji powstającego w latach 2004-2008 rudzkiego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej, który postanowiono połączyć z autostradą A-4. „Eneska” zaprojektowana została jako droga o prędkości 70 km na godzinę. Ma ona doprowadzić do rozładowania ruchu głównie tranzytowego (a przy okazji lokalnego) na głównej arterii miasta, czyli ulicy 1 Maja.
Komentarze