Facebook
Aktualny numer

Najlepszy tygodnik i portal społeczno-kulturalny
w Rudzie Śląskiej

Klimatyczna rewolucja zaczyna się w szkole

22-10-2025, 14:33 Tekst i foto: WT

Młodzież coraz śmielej wkracza na scenę działań proekologicznych, a projekt „EKOzmiany” realizowany przez Fundację Wiedzy i Dialogu Społecznego „Agere Aude” w ramach programu Erasmus+,  jest tego najlepszym dowodem. Inicjatywa, której głównym celem jest edukacja klimatyczno-środowiskowa oraz rozwijanie postaw obywatelskich i prospołecznych, angażuje młodych ludzi w realne działania na rzecz ochrony środowiska. Warsztaty zorganizowane w szkołach w czerwcu 2025 roku stały się punktem wyjścia do tworzenia lokalnych projektów ekologicznych, które jesienią mają być wdrażane w praktyce.

W realizację projektu „EKOzmiany” aktywnie włączyła się również Szkoła Podstawowa nr 23 im. Jana Brzechwy w Rudzie Śląskiej – Bykowinie. – W czerwcu uczniowie naszej placówki, a konkretnie z klas: VI a, VI b i VII a  z zaangażowaniem uczestniczyli w warsztatach klimatyczno-środowiskowych, a następnie opracowali własne inicjatywy proekologiczne, które odpowiadały na realne potrzeby naszej lokalnej społeczności. Pomysły  uczestników projektu, zostaną zaprezentowane podczas konferencji klimatycznej na Uniwersytecie Śląskim, stanowiąc ważny głos młodego pokolenia w debacie o przyszłości naszej planety – tłumaczy Krzysztof Rodzoch, koordynator projektu.

Uczestnicy projektu pracowali w kilkuosobowych zespołach, samodzielnie opracowując pomysły, które następnie prezentowali jako propozycje do realizacji. Wśród inicjatyw znalazły się zarówno działania edukacyjne, jak i konkretne rozwiązania infrastrukturalne. Jedna z grup skupiła się na problemie zanieczyszczenia powietrza, zwracając uwagę na szkodliwe praktyki spalania odpadów w domowych piecach. Ich projekt ma na celu zwiększenie świadomości ekologicznej w zakresie ogrzewania i wskazanie alternatywnych, bezpiecznych dla środowiska rozwiązań.

Inna grupa zaproponowała stworzenie „Bezpiecznej przystani dla pszczół” – miejsca odpoczynku i osiedlenia się dla owadów zapylających w przestrzeni miejskiej. Ule mają stanąć na dachu sali gimnastycznej, a wokół nich planuje się posadzenie kwiatów. Choć realizacja projektu została tymczasowo wstrzymana z powodu remontu w szkole, jego autorzy nie tracą zapału i planują wdrożenie pomysłu wiosną 2026 roku.

Młodzież wykazała się również inicjatywą w zakresie transportu i czystości. Pomysł postawienia stojaków rowerowych przed szkołą ma na celu zapewnienie bezpiecznego miejsca dla uczniowskich jednośladów. Zamiast tradycyjnych zbiórek, uczniowie zdecydowali się na napisanie listu do lokalnego sklepu rowerowego z prośbą o sponsoring. W innym projekcie zaproponowano instalację specjalnych koszy na psie odchody oraz stanowisk z woreczkami, co miałoby poprawić czystość w przestrzeni publicznej i zwiększyć świadomość właścicieli zwierząt. Dodatkowo, młodzi ekolodzy postulowali ustawienie misek z wodą dla czworonogów w miejscach publicznych podczas upałów.

Nie zabrakło również pomysłów na zazielenienie przestrzeni szkolnej. Uczniowie zaproponowali nasadzenia drzew i kwiatów w okolicach szkolnego placu zabaw, podkreślając, że osobiste zaangażowanie w sadzenie roślin buduje poczucie odpowiedzialności i zmniejsza ryzyko ich zniszczenia. Szczególną sympatię zyskał projekt posadzenia słoneczników przy wyjściu na niższe boisko – prosty, ale efektowny sposób na uczynienie szkoły bardziej kolorową i przyjazną.

Jesienią 2025 roku na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach odbędzie się konferencja klimatyczna, która podsumuje dotychczasowe działania i zaprezentuje efekty pracy młodzieży. Finałem inicjatywy będzie publikacja zawierająca propozycje lokalnych działań wypracowanych wspólnie z młodzieżą, która ukaże się w pierwszej połowie 2026 roku.                


Komentarze