Facebook
Aktualny numer

Najlepszy tygodnik i portal społeczno-kulturalny w Rudzie Śląskiej

Dzień Łotewski w SP nr 20

25-05-2017, 16:21 admin

W Szkole Podstawowej nr 20 im. Marii Konopnickiej w Rudzie Śląskiej realizowany jest Projekt - Otwarci na przyszłość - współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+. Wizyta szkoleniowa na Łotwie zaowocowała zorganizowaniem Dnia Łotewskiego w dniu 19 maja. Został on poprzedzony tygodniem pod hasłem "Secret friend" każde dziecko losowało kolegę w klasie, tak jak to się robi w szkole w Striki na Łotwie i przez cały tydzień umilało mu w różny sposób każdy dzień.

W piątek 19 maja uczniowie przyszli ubrani w  barwach flagi łotewskiej lub mieli tę flagę zapiętą na bluzce, a dziewczynki były ubrane kwieciście. Uczniowie klas młodszych i dzieci z przedszkola uczestniczyły w apelu, na którym nauczyli się piosenki po łotewsku, obejrzeli przedstawienie o Łotwie oraz prezentację ze szkolenia nauczycieli  i poznali zasady pracy dzieci w szkole w Striki oparte na pedagogice Montessori.

Następnie dzieci obejrzały bajkę "Muzykanci z Bremy" o zwierzętach, których pomnik stoi w Rydze, omówiły ją i kolorowały obrazki, które ozdobiły gazetkę ścienną na korytarzu. Po przerwie, którą dzieci spędziły aktywnie odbyły się zajęcia edukacyjne przeprowadzone na wzór zajęć zaobserwowanych przez nauczycieli w szkole łotewskiej. - Nauczyciele przygotowali wiele pomocy dydaktycznych, które będą służyły również na innych zajęciach szkolnych z edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i j. angielskiego. Dzieci pięknie pracowały w ciszy. Każdy uczeń wybierał sobie materiał dydaktyczny, który go w danej chwili zainteresował i starannie, do końca na nim pracował, a następnie odnosił na miejsce i na liście zaznaczał naklejką, że dane zadanie wykonał - podkreśla Karolina Barwicka, wicedyrektorka Szkoły Podstawowej nr 20 im. Marii Konopnickiej w Rudzie Śląskiej.

Klasy starsze również brały udział w apelu, a następnie miały dwie godziny zajęć dydaktycznych, które przebiegały tak jak w klasach młodszych z zachowaniem najważniejszych zasad pedagogiki Montessori. Uczniowie wykonywali różne zadania z matematyki, j. polskiego, przyrody, j. angielskiego i inne, np. przyszywali guziki, rysowali swoje ulubione krajobrazy, rozpoznawali smaki i zapach. Dzieci uczyły się w ten sposób samodzielności, samokontroli, pracy w ciszy i miały ogromną satysfakcję z tego, że tak wiele potrafią z różnych dziedzin. - Przedłużeniem Dnia Łotewskiego jest idea założenie szkolnego ogródka, w którym posadzimy roślinki zasiane w czasie Dnia Ziemi, aby dzieci mogły je pielęgnować, obserwować i cieszyć się ich wzrostem - zaznacza Karolina Barwicka.


Komentarze