Facebook
Aktualny numer

Najlepszy tygodnik i portal społeczno-kulturalny
w Rudzie Śląskiej

Zima w środku lata

28-07-2015, 09:12 Joanna Oreł

Choć za oknami pełnia lata władze Rudy Śląskiej już teraz myślą o zimie. Magistrat ogłosił przetarg na zimowe utrzymanie dróg w mieście. Szacunkowa wartość zamówienia opiewa na kwotę 3,5 mln zł. Ile faktycznie kosztować będzie odśnieżanie podczas najbliższej zimy pokaże rozstrzygnięcie przetargu, a ostatecznie i tak zadecyduje o tym sama pogoda. Podczas ostatniego sezonu zimowego miasto na ten cel wydało 2 mln zł.

Podobnie jak w poprzednich latach ogłoszony przetarg dotyczy dwóch zadań związanych z zimowym utrzymaniem dróg. Pierwsze z nich dotyczy dróg I i II kolejności zimowego utrzymania, drugie dróg III i IV kolejności zimowego utrzymania. Łącznie stanowi to blisko 300 km dróg. Odpowiednią przejezdność dróg w całej Rudzie Śląskiej zapewnić ma co najmniej 15 pługopiaskarek.

– Pamiętamy doskonale to, co wydarzyło się 4 stycznia tego roku, kiedy podczas nagłego załamania pogody w kilka chwil mokre ulice zamieniły się w lodowisko. Odpowiedzialne za odśnieżanie służby drogowe nie zdążyły zareagować, bo utknęły wraz z innymi kierowcami w gigantycznych korkach. Dlatego też w tym roku jednym z warunków stawianych przyszłemu wykonawcy jest obowiązek rozmieszczenia odpowiedniego sprzętu na czas prognozowanych złych warunków drogowych w co najmniej dwóch różnych punktach miasta – podkreśla wiceprezydent Krzysztof Mejer.

Kolejnym warunkiem stawianym przyszłemu wykonawcy jest obowiązkowe wyposażenie części samochodów ciężarowych i pługopiaskarko-solarek w urządzenia monitorujące. - Dzięki nim będziemy mieli dostęp do takich danych, jak czas pracy pojazdów, ich aktualna lokalizacja, przebyta droga oraz prędkość, z jaką się poruszają – wylicza Ewa Wyciślik, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska.

Dane będą przechowywane w urządzeniach przez 30 dni. Co ważne, ich odczytanie nie będzie powodowało skasowania wskaźników. Oprócz stosownego sprzętu firma, która zimą zajmie się odśnieżaniem rudzkich dróg będzie musiała posiadać odpowiednie zaplecze techniczne wyposażone m.in. w sprawną instalację do wytwarzania solanki oraz zamknięty magazyn do składowania materiałów chemicznych o pojemności co najmniej 1000 m³.

Kolejnym obowiązkiem przyszłego wykonawcy będzie prowadzenie całodobowego punktu dyspozytorskiego. Ponadto umowa z wyłonioną w przetargu firmą będzie tak skonstruowana, że miasto zapłaci tylko i wyłącznie za faktycznie wykonaną pracę. Dzięki temu mieszkańcy poniosą jedynie koszty rzeczywistej pracy sprzętu w czasie odśnieżania dróg. - Zgodnie z umową, jeżeli prognoza pogody wskazywać będzie pogorszenie warunków atmosferycznych, firma prowadzić będzie całodobowo pogotowie zimowe, natomiast w momencie wystąpienia pierwszych zjawisk atmosferycznych, które wymagają użycia sprzętu, w ciągu 30 minut firma będzie musiała podjąć odpowiednie działania w terenie – wyjaśnia Ewa Wyciślik, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska.

Warto w tym miejscu przypomnieć, że miasto odpowiada wyłącznie za odśnieżanie dróg, których jest administratorem. Za utrzymanie przejezdności dróg wewnętrznych, które nie są własnością gminy, odpowiadają ich zarządcy. Podobnie sprawa wygląda z odśnieżaniem chodników - właściciele nieruchomości mają obowiązek usuwania śniegu i lodu z chodników położonych wzdłuż ich nieruchomości. We własnym zakresie muszą oni też odśnieżać i likwidować lód z bramy i podwórza swojej posesji, a także usuwać sople i zwały śniegu z dachu budynku i zabudowań gospodarczych znajdujących się na ich terenie. Odgarnięty przy tym śnieg powinien być składowany w miejscu, w którym nie będzie powodował zakłóceń w ruchu pieszych i samochodów.

Termin składania ofert przez potencjalnych wykonawców w ramach ogłoszonego przez miasto zamówienia upływa 21 sierpnia. Dla porównania, zeszłej zimy na odśnieżanie ulic, parkingów i chodników gmina wydała blisko 2 mln zł, w sezonie zimowym 2013/2014 była to kwota blisko 0,9 mln zł, jeszcze rok wcześniej ponad 1,8 mln zł. Podczas ubiegłego sezonu zużyto 2 400 ton soli, zimą 2013/2014 500 ton soli, natomiast w sezonie zimowym 2012/2013 blisko 3 tys. ton soli.

Źródło: UM Ruda Śląska


Komentarze