Facebook
Aktualny numer

Najlepszy tygodnik i portal społeczno-kulturalny
w Rudzie Śląskiej

Zieleń skonsolidowana

23-05-2017, 12:39 UM Ruda Śląska

Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej Towarzystwo Budownictwa Społecznego /MPGM TBS/ będzie odpowiadać za całość zieleni na terenach miejskich w Rudzie Śląskiej. Do tej pory spółka zajmowała się utrzymaniem rudzkich parków i skwerów oraz terenów, którymi zarządzała. Dzięki podjętej na ostatniej sesji Rady Miasta uchwale przedsiębiorstwo przejmie teraz nadzór nad zielenią w pasach drogowych i rondach, a także zajmie się przycinką i wycinką drzew oraz nasadzeniami. – Przekazanie wszystkich zadań z zakresu zieleni w ręce jednego zarządcy sprawi, że będą one realizowane efektywniej i skuteczniej – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic.

Proces przekazywania zadań z zakresu zieleni miejskiej władze Rudy Śląskiej rozpoczęły na początku 2015 r. Wtedy miejskiej spółce powierzono utrzymanie parków i zieleńców o łącznej powierzchni 110 ha. Teraz ten stan posiadania wzbogacony zostanie o pozostałych 63 ha terenów zielonych zarządzanych przez miasto. -Chodzi tu o zieleń w pasach drogowych oraz rondach, a także zadania dotyczące przycinki i wycinki drzew oraz nasadzeń za usuwaną zieleń – tłumaczy wiceprezydent Krzysztof Mejer.

Jak tłumaczą władze miasta, powierzenie wszystkich zadań z zakresu utrzymania zieleni powinno przynieść wiele korzyści. Dzięki temu, że spółka posiada w większości dzielnic tzw. rejony eksploatacji budynków, pracownicy tam zatrudnieni mogą na bieżąco monitorować stan zieleni
w terenie. Usprawni to i zwiększy efektywność działań. – Pewne prace będzie można też zsynchronizować. Przykładem może być koszenie pasów zieleni i skwerów w jednej dzielnicy. Obecnie z uwagi na rozdział zadań pomiędzy różne podmioty prace te były prowadzone w różnych terminach, teraz można je będzie skoordynować tak, aby były realizowane w tym samym czasie – podkreśla wiceprezydent Mejer.

Przyjęte zmiany w zarządzaniu miejską zielenią powinny także przełożyć się na prostszą i szybszą drogę do wycinki drzew, które usuwa miasto. Do tej pory dopiero po spłynięciu większej liczby decyzji, które dla miasta wydaje teraz urząd marszałkowski, mógł zostać ogłoszony odpowiedni przetarg. Po jego  rozstrzygnięciu wyłaniano firmę zajmującą się wycinką. Po wprowadzeniu zmian docelowo będzie można usuwać drzewa od razu po wydanej decyzji przez służby MPGM TBS.

Do tej pory zadania z zakresu utrzymania zieleni miejskiej, które były przedmiotem podjętej przez radnych uchwały, miasto wykonywało poprzez firmy zewnętrzne. – Nasza spółka cesją przejmie od miasta obowiązujące umowy. Docelowo jednak zadania chcemy realizować samodzielnie, bo taka jest intencja zmian. W tym celu tworzymy już stosowne zaplecze dla sprzętu i ludzi, aby systematycznie jak najwięcej prac realizować samemu – tłumaczy Bogusław Waćko, prezes MPGM TBS Sp. z o.o.

Spółka ma już dwuletnie doświadczenie w zakresie zarządzania miejską zielenią. Na początku 2015 r. przejęła od miasta zadania z zakresu utrzymania rudzkich parków i skwerów. – Poczyniliśmy już pewne inwestycje w parkach. Będą też kolejne, szczególnie na mniejszych skwerach. Chcemy też w najbliższym czasie uatrakcyjnić przestrzeń rynku w Nowym Bytomiu – zapowiada Bogusław Waćko.

Powierzenie miejskiej spółce utrzymania zieleni miejskiej, czyli realizacji tzw. zadań własnych z zakresu gospodarki komunalnej, jest możliwe ponieważ stuprocentowym właścicielem spółki jest miasto, w ten sposób sprawuje nad nią kontrolę. Co istotne, przekazania zadań można było dokonać z pominięciem przepisów ustawy o zamówieniach publicznych. Potwierdził to Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z sierpnia 2005 r.

W tym roku na utrzymanie zieleni w mieście zaplanowano blisko 5 mln zł. W ubiegłym roku była to kwota 2,8 mln zł.


Komentarze