Facebook
Aktualny numer

Najlepszy tygodnik i portal społeczno-kulturalny w Rudzie Śląskiej

Pójść „za ciosem”

22-02-2012, 18:36 Tadeusz Piątkowski

Kierowcy jadący ulicą 1 Maja i chcący wjechać na Drogową Trasę Średnicową, z utęsknieniem czekają na oddanie pierwszego odcinka trasy N-S. Ten krótki kawałek drogi nie tylko skróci czas do wjazdu na DTŚ-kę, ale i udrożni ulicę 1 Maja. Oddanie pierwszego odcinka trasy N-S, to sprawa krótkiego czasu. Ale co dalej?

- Wprawdzie ostatnie mrozy przyhamowały roboty budowlane, ale mamy nadzieję, że zima wkrótce „odpuści” i nie będzie poślizgów. Zgodnie z harmonogramem robót, w sierpniu węzeł i pierwszy odcinek trasy powinny zostać oddane do użytku – mówi Naczelnik Wydziału Dróg i Mostów, Barbara Mikołajek – Wałach. Ten ponadkilometrowy odcinek drogi sprawy nie rozwiązuje. By odciążyć ulicę 1 Maja, trzeba iść „za ciosem” i realizować kolejne etapy budowy tej trasy. – My za takim „ciosem” pójdziemy. Miasto złożyło do Urzędu Marszałkowskiego dwa wnioski o dofinansowanie budowy trasy. Pierwszy pod nazwą „Przebudowa ulicy 1 Maja na odcinku od ulicy Klary do ulicy Szyb Powietrzny” i drugi, „Budowa odcinka trasy N-S od ulicy 1 Maja do Bukowej w Rudzie Śląskiej wraz z węzłem dwupoziomowym i budową odcinka drogi od ul. Bukowej do ul. Ks. Niedzieli – ulica Nowobukowska”. Koszt pierwszego zadania, to 17,1 mln złotych, drugiego – 67,3 mln złotych. Wnioski na dofinansowanie opiewają odpowiednio na 14,5 mln i 63,6 mln, czyli na poziomie 85 procent – dodaje Barbara Mikołajek – Wałach.

Przedmiotem tej inwestycji jest budowa trasy N-S na odcinku od ul. 1 Maja (I etap) do ulicy Kokota wraz z dwoma węzłami dwupoziomowymi na połączeniu z ulicami Bukową i Kokota. Zakres inwestycji obejmuje również połączenie ulicy Bukowej z ul. Ks. Niedzieli, co ułatwi dojazd ze wschodnich dzielnic miasta w kierunku Zabrza i Gliwic. Wykonanie tego połączenia poprawi także dojazd do centrum handlowego TESCO, odciąży ulicę Kokota oraz przyczyni się do „ożywienia” terenów przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania pod inwestycje.

Drugi etap budowy trasy N-S podzielono na dwie części:

I część:

- Budowa odcinka trasy N-S od ul. 1 Maja do ul. Bukowej o długości 1,0 km

- budowa dwupoziomowego węzła z ul. Bukową

- Budowa odcinka drogi od ul. Bukowej do ul. Ks. Niedzieli o długości 1,0 km

- przebudowa kanalizacji deszczowej

- przebudowa sieci wodociągowej, telekomunikacyjnej i elektroenergetycznej

- budowa oświetlenia układu drogowego

- zieleń izolacyjna i towarzysząca

II część:

- budowa odcinka trasy N-S od ul. Bukowej do ul. Kokota

- budowa dwupoziomowego węzła z ul. Kokota

- budowa kanalizacji deszczowej

- przebudowa sieci wodociągowej, telekomunikacyjnej i elektroenergetycznej

- budowa oświetlenia układu drogowego

- budowa ekranów akustycznych

- zieleń izolacyjna i towarzysząca

- Teraz nie pozostaje nic innego, jak na rozpatrzenie wniosków i pozyskanie środków. Na pewno bez względu na rozstrzygnięcia, zabierzemy się za przebudowa ulicy 1 Maja na odcinku od ulicy Klary do ulicy Szyb Powietrzny. Na tę inwestycję, a raczej na jej pierwszy etap mamy zabezpieczone środki. Budowa kolejnych odcinków NS-ki jest konieczna. Ulica 1 Maja jest ulicą tranzytową i wyeliminowanie z niej tylko ruchu ciężarowego, w znacznym stopniu ją udrożni. Nie mówiąc już o poprawie bezpieczeństwa – uzupełnia wypowiedź Naczelnik Wydziału Dróg i Mostów. Zatem nie pozostaje nic innego, jak trzymać kciuki za pozytywnym rozstrzygnięciem konkursu i czekać na wejście ekip drogowców na kolejne odcinki budowy.

 

 

 

 


Komentarze


26-02-2012, 19:21
Wili napisał(a):

Może w tym tysiącleciu już się doczekają "odcinka " N-S . Jak pamiętam od połowy 20-go stulecia już ją mieli budować i ? Jak zwykle , trzeba zająć się "ważniejszymi" sprawami np. podwyżkami dla pracowników U.M. itd. itp.