Facebook
Aktualny numer

Najlepszy tygodnik i portal społeczno-kulturalny w Rudzie Śląskiej

Nie bądźmy jednorazowi

17-02-2016, 09:40 Joanna Oreł

Przeciętny Europejczyk produkuje ponad 500 kg odpadów rocznie, Polak o około 150 kg mniej. Mimo to, nasz kraj jako jeden z nielicznych znajduje się na niechlubnej liście państw, w których gospodarka odpadami mocno kuleje. Na składowiska odpadów trafia ponad 70% odpadów, a zaledwie 18% jest przetwarzanych…

…tak wynika z danych Eurostatu z roku 2012. Rozpoczęta w roku 2013 w Polsce rewolucja śmieciowa ma poprawić te statystyki. Jednak nie od dziś wiadomo, że sama zmiana prawa niczego nie zdziała. Potrzeba nam kompleksowy rozwiązań oraz systematycznej edukacji ekologicznej w tym zakresie.

Na tym polu mamy na szczęście czym się pochwalić. Jako społeczeństwo lubimy kreatywne i niekonwencjonalne działania, które zmuszają nas do myślenia i do działania. Ważne jest, aby znalazł się ktoś kto ten system uruchomi. Tym razem motorem napędowym stał się Prezes Fundacji Ekologicznej ARKA Wojciech Owczarz, który w ciągu roku postanowił zebrać 365 reklamówek z odpadami porzuconymi w lasach, parkach i nad jeziorami. W ten sposób chciał on zachęcić społeczeństwo do zmiany myślenia, zainicjować dyskusję na temat odpadów opakowaniowych i propagować ideę recyklingu. 

Akcja „365 reklamówek śmieci” okazała się być pomysłem trafionym. Wojciech Owczarz zebrał osobiście 373 reklamówki odpadów, w całej akcji zaś zebrano ponad 3500 reklamówek. W edukację ekologiczną towarzyszącą akcji angażowały się szkoły i organizacje z całej Polski. Całe przedsięwzięcie zostało również docenione przez czytelników portalu ulicaekologiczna.pl, którzy „365 reklamówek śmieci” wybrali na Kampanię społeczną roku 2015.

Jednorazowa reklamówka jest jedną z najgorszych plag ekologicznych! Rocznie na świecie produkuje się i wprowadza w obieg prawie 1 bilion plastikowych reklamówek. Po wykorzystaniu powstaje z nich ok. 18 milionów ton odpadów. A jak długo używamy jedną? Średnio tylko 25 minut! Potem wyrzucamy. Akcja „365 reklamówek śmieci” ma przynieść konkretny efekt ekologiczny: mniej dzikich wysypisk, mniej odpadów zanieczyszczających środowisko, więcej opakowań trafiających do przetworzenia.

Istotna jest również edukacja społeczeństwa w zakresie świadomej konsumpcji. Cały czas jesteśmy bowiem narażeni na eko – błędy konsumpcyjne. Idąc do sklepu powinniśmy wybierać te produkty, które są jak najmniej opakowane. Pasta do zębów w tubce wolna od dodatkowych zbędnych opakowań, to wciąż ta sama pasta, co zapakowana w kartonik i folię. Ważne jest również, to co stanie się z opakowaniem po jego zużyciu. Dlatego tak istotna jest prawidłowa gospodarka odpadami. Jako konsumenci jesteśmy również pierwszymi producentami odpadów. To od nas zależy, czy z zużytej butelki PET powstanie nowa rzecz, czy trafi ona na składowisko odpadów. Regularne edukowanie społeczeństwa w temacie gospodarki odpadami jest niezwykle istotne. W Polsce na wysypiska wciąż trafia aż 70% śmieci, podczas gdy w Niemczech, Holandii czy Szwecji jest to tylko 1%. By dane te uległy zmianie, potrzebna jest zmiana nawyków Polaków poprzez uświadamianie im szkodliwości składowania odpadów.

Sama edukacja jednak nie zawsze jest skuteczna. Wiele osób pomimo szczerych chęci nie ma możliwości segregowania odpadów ponieważ brakuje odpowiednich pojemników lub są one po prostu przepełnione. Dlatego tak istotne jest uszczelnianie systemu oraz eliminowanie wszelkich nieprawidłowości w tym zakresie. Stajemy się społeczeństwem obywatelskim. Zależy nam na wspólnym dobru, a nasza świadomość ekologiczna z roku na rok jest coraz wyższa. Świadczą o tym choćby statystyki pokazujące, że coraz więcej ludzi chce i uczestniczy w akcjach takich jak np. „365 reklamówek śmieci”.

Do tych pozytywnych działań może przyłączyć się każdy. Na oficjalnej stronie akcji www.365reklamoweksmieci.pl znajduje się specjalny licznik, do którego można wpisać imię, nazwisko oraz liczbę zebranych reklamówek. 

Ogólnopolska kampania „Nie bądź jednorazowy” była dofinansowana  ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.  Patronat nad akcją sprawowało Ministerstwo Środowiska, a Partnerem Merytorycznym był Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A
Organizatorzy kampanii poinformowali, że już rozpoczęli II edycję tej inicjatywy. 


Komentarze